ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה שני עדכונים לחוק אוויר נקי, לבקשת המשרד להגנת הסביבה, האחד קשור להיטל פליטה והאחר לפרסום נתוני צריכת אנרגיה של רכבים.
כיום, חוק אוויר נקי מקנה לשרה להגנ"ס את האפשרות להטיל היטל פליטה על בעלי היתר פליטה לאוויר. כלומר שמפעלים המחויבים להיתר פליטה לאוויר, ישלמו בגין הפליטות שלהם כאמצעי להפנמה של העלויות החיצוניות של פליטתם וכדי לעודד אותם לצמצמה.
עם זאת, עד היום שרי הסביבה לא מימשו את האפשרות הזו ולא הטילו היטל פליטה. העדכון הנוכחי מציע להרחיב את הסעיף בחוק כך שיכלול גם מקורות פליטה נוספים, מלבד מפעלים בעלי היתר פליטה לאוויר. לפני כחצי שנה פורסמה טיוטה של העדכון להערות הציבור וכעת ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה אותו. בשלב הבא התיקון יידרש לעבור בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית כדי להיכנס לתוקף.
במסגרת העדכון השני שאושר כעת על ידי ועדת השרים אחרי פרסום טיוטה להערות הציבור באוקטובר, יבואניות רכב יחויבו לפרסם גם נתונים של צריכת אנרגיה ולא רק את נתוני צריכת הדלק בפרסומיהם, לאור הגידול בשימוש בכלי רכב עם הנעה חשמלית.
כתבות רלוונטיות:
לפני כשנה עמותת צלול עתרה לבית המשפט בדרישה לחייב את השרה להגנ"ס דאז, גילה גמליאל, להתקין תקנות שיחייבו מפעלים בעלי היתר פליטה לאוויר לשלם היטלי פליטה בגין פליטות המזהמים שלהם לאוויר, כפי שמורה חוק אוויר נקי.
העמותה הגישה את העתירה לאחר שהמשרד להגנ"ס טען כי אינו מתכוון לקדם היטלי פליטה אלא להתמקד בקידום חקיקה רחבה יותר כגון מס פחמן.
על פי העדכון הנוכחי, שאותו אישרה ועדת שרים לענייני חקיקה כחצי שנה אחרי שטיוטה שלו פורסמה להערות הציבור, מלבד כ-180 בעלי היתר פליטה שעליהם יהיה אפשר להטיל היטל פליטה, יתווספו מקורות פליטה נוספים ורלוונטיים לא פחות, ואולי אף יותר, לזיהום האוויר בישראל. לפי המשרד להגנ"ס, הטלת היטלים רק על בעלי היתר פליטה הוא מהלך לא שוויוני ואף לא יעיל משום שלפחות לגבי מזהמים מסוימים התעשייה לא נחשבת למזהמת העיקרית, ואת מקומה תופסים ענפים דוגמת תחבורה, שריפות פסולת, שימוש ביתי (למשל זיהום אוויר מקמינים וחומרי ניקוי) ועוד.
כמו כן, מודגש בעדכון הנוכחי לחוק כי במסגרת הטלת היטלי הפליטה בעתיד תובא בחשבון העובדה שחלק ממקורות הפליטה נדרשים לשלם גם מס פחמן שכבר מגלם בתוכו הפנמת עלויות חיצוניות מסוימות ויש להימנע מהיטל כפול לגביהם – גם של מס פחמן וגם של היטל פליטה.
חשוב להדגיש שהיטל הפליטה לא מהווה קנס הניתן רק במקרה של פליטות חריגות אלא אמור להינתן גם במקרה של פליטות מותרות, זאת במטרה לעודד את הפחתת הפליטות אף מעבר למותר.
כעת, העדכון לחוק נדרש לעבור לקריאה ראשונה, שנייה ושלישית כדי להיכנס לתוקף. על בסיסו, שרת הסביבה תוכל להתקין תקנות ובהמשך להטיל היטלי פליטה על הגורמים הרלוונטיים.
היטל הפליטה מתווסף לאגרה שנדרשים לשלם המפעלים בגין הגשת בקשה להיתר פליטה בגובה של לפחות 200,000 ₪ אחת ל-7 שנים מהמשרד להגנ"ס. אלא שסכום זה נועד לממן חלק ממערך הרישוי של היתרי הפליטה לאוויר.
עדכון נוסף שאושר כעת בוועידת השרים לחקיקה ויעלה לקריאה ראשונה נוגע לפרסום נתונים של צריכת אנרגיה מרכבים.
יבואניות רכב יידרשו לפרסם לציבור נתונים הנוגעים לצריכת האנרגיה של הרכב, זאת לצד נתוני הדלק שהם מחויבים כבר לפרסם כיום.
בשנת 2008, כאשר נחקק חוק אוויר נקי, ראה המחוקק לנגד עיניו בעיקר כלי רכב המשתמשים בדלק נוזלי. ועל כן נקבעה הדרישה לציון נתוני צריכת הדלק לפי ליטר על כל מאה קילומטר.
כיום, לאור התקדמות הטכנולוגיה בעולם, קיימים בפועל כלי רכב אשר מוּנעים בחשמל באופן מלא או חלקי, וכלי רכב המוּנעים בגז. כמו כן, אמצעי הנעה טכנולוגיים מתקדמים יותר נמצאים בתהליכי פיתוח. לפיכך, כדי ליצור עקביות בפרסום הנתונים לגבי כלי רכב חדשים, יש להידרש לפרסום נתוני צריכת האנרגיה, ולא רק לצריכת דלק נוזלי.
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "אנחנו רואים לאורך השנים כמה חוק אוויר נקי הוא חוק סביבתי חשוב שמתפתח כל הזמן ודואג לשמירה על בריאות הציבור, תוך התאמה לנתונים המקצועיים ולטכנולוגיות המתפתחות, באופן שמגדיל את האפקטיביות שלו. נשלים בחודשים הקרובים את הליך העדכון של החוק בכנסת, כך שניתן יהיה להפנים עלויות חיצוניות של זיהום האוויר באמצעות היטל פליטה גם ממקורות שאינם טעוני היתר, ובנוסף, שיבואניות כלי רכב יכללו נתוני צריכת אנרגייה באופן שקוף, בדומה לנתוני צריכת דלק, וכל רוכש רכב יוכל לקחת בחשבון באופן מושכל את הביצועים הסביבתיים של רכב שהוא רוכש".
---
מסמכים רלוונטיים: