הירוקים מתנגדים לשינויי הרגולציה הסביבתית בחוק ההסדרים
טיוטת חוק ההסדרים כוללת רישוי נפרד למפעלי תשתית לאומית והסדרה של רישוי סביבתי משולב. הירוקים טוענים לפגיעה בסמכות המשרד להגנ"ס, משרד הבריאות, הרשויות המקומיות, ערכי הדמוקרטיה וסכנת זיהום סביבתי ונזקי בריאות. נראה שהמשרד להגנ"ס לא מתנגד למרבית השינויים
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 09/7/2020

אמש נערכה מסיבת עיתונאים בה קראו ארגוני הסביבה לראש הממשלה ולשר האוצר לבטל את השינויים המוצעים בטיוטת חוק ההסדרים בתחום הרגולציה הסביבתית עם ההצעה להחיל רישוי סביבתי משולב ורישוי תשתית לאומית (חוק נימבי).  

הארגונים הסביבתיים טוענים כי ההליך יחליש באופן חסר תקדים את המשרד להגנת הסביבה ואת הרגולציה הסביבתית בישראל ויפגע בחוק אוויר נקי, חוק רישוי עסקים והחוק למניעת זיהום ים – הכלים הרגולטוריים המשמעותיים ביותר להגנת הסביבה.

אלא שלא ברור מה עמדתו של המשרד להגנ"ס לשינויים המוצעים. המשרד שומר על זכות השתיקה עד כה, ככל הנראה מכיוון שמאחורי הקלעים מתנהל מו"מ על תקציב המדינה ועל חוק ההסדרים.

כדאי להזכיר שבזמנו המשרד לא התנגד לחוק רישוי מפעלי תשתית לאומית, והחוק הזה אף צפוי לסייע לו עם הקמת מתקני השבת אנרגיה מפסולת שכבר עתה זוכים להתנגדות מקומית. גם את חוק רישוי סביבתי משולב ניסה המשרד לקדם בעבר, ויש בו חלקים שמאוד חשובים למשרד, לצד דברים שהוא פחות אוהב. הכל שאלה של איזון.


כתבות רלוונטיות:

  1. חוק נימבי שוב על הפרק, 06.07.2020
  2. טיוטת חוק ההסדרים כוללת רישוי סביבתי משולב, 07/7/2020
  3. הרישוי הסביבתי המשולב תקוע בשל מחלוקת, 07/10/2018
  4. חוק רישוי סביבתי משולב יאושר היום בממשלה, 22/5/2016
  5. מידע נוסף על רישוי סביבתי משולב | Infospot

חוק נימבי – עקיפת סמכות המשרד להגנ"ס והרשויות המקומיות

לדברי הירוקים, משמעות ההצעה לקיים הליך נפרד לרישוי מפעלי תשתית לאומית, כפי שמוצע בטיוטת חוק ההסדרים, היא העברת סמכות הרישוי מהרשות המקומית, ויצירת הליך מזורז המנטרל את סמכויותיו של המשרד להגנ"ס ומשרד הבריאות.

הארגונים טוענים כי הנוסח הנוכחי של ההצעה מעניק לשלושה משרדי ממשלה – משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד הפנים – סמכות בלתי מוגבלת, ויכולות לעקוף סמכויות שעוגנו בחקיקה עבור משרדי ממשלה אחרים ועבור הרשויות המקומיות לשמירה על הסביבה והבריאות.

אם יאושר החוק, טוענים ארגוני הסביבה, המשרד להגנ"ס ינוטרל מסמכויותיו, כמו גם יכולתם של ראשי ערים ומועצות מקומיות לנהל את המתרחש בתחומם ולהגן על תושביהם – הליך שאינו דמוקרטי.

לדבריהם, ריכוז הסמכות בידי ועדה של מנכ"לי משרדים ממשלתיים, שתגדיר את האינטרס הלאומי של מדינת ישראל תפגע באינטרסים הציבוריים, הסביבתיים, הבריאותיים והכלכליים, תוך התעלמות מהגורמים המקצועיים האמונים על שמירתם.

רישוי סביבתי משולב – התנגדות חלקית

עיקר ההתנגדות של הארגונים הירוקים מופנה ל'חוק נימבי', ואילו החלת רישוי סביבתי משולב זוכה להתנגדות מצומצמת יותר, לגבי סעיפים מסוימים. למשל, ארגוני הסביבה מתנגדים להפחתת גובה הקנסות ב50% בחוק אוויר נקי, סעיף שפוגע לדבריהם ביכולת ההרתעה. אלא שבהצעת החוק מוסבר כי "כיום, סכום העיצומים הכספיים הקבוע בחוק גבוה ומוביל לכך שהמשרד מתקשה להטיל אותם בפועל. לכן, לבקשת המשרד להגנ"ס, מוצע להפחית את העיצומים ב 50%, כדי להגביר את יכולת האכיפה והגבייה במקום הצורך בפנייה להליכים פליליים שאינם בהכרח אפקטיביים."

כלומר, המשרד להגנ"ס הוא היוזם של הפחתת הקנסות לחוק אוויר נקי.

סעיף נוסף אליו מתנגדים הירוקים הוא מתן האפשרות למפעלים לבחור בעצמם את טכניקה המיטבית להפחתת הזיהום, שלדעתם תפגע ביכולת הפיקוח הסביבתי בישראל ובתפקודו של המשרד להגנ"ס.

התייחסויות

מנכ"ל איגוד ערים שרון כרמל ניר סהר: "החוק במתכונתו הנוכחית יחליש את כוח השלטון המקומי. האיגוד ובכך קולו של הציבור לא יישמע. אני קורא לממשלה לעדכן את החוק, לצרף גופים כמו הרשויות המקומיות, איגודי ערים וגופים ירוקים לוועדה. כפי שהאיגוד הוביל לניטור רציף של איכות האויר מאסדת לוויתן כך בכוונתנו לנטר את השפך הימי מהאסדה והחוק המוצע יקשה על כך."

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול: "זהו מצב חירום. בחסות הקורונה והמשבר הכלכלי, הממשלה משתפת פעולה עם לחצים של התאחדות התעשיינים וגופי התכנון, ומובילה מהלכים שיחזירו את הגנת הסביבה והבריאות בישראל שנים לאחור. בעידן של משבר אקלים חריף ומשבר בריאותי, הקשר בין בריאות הציבור והסביבה חשוב וברור מתמיד, והוא חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות של כל מהלך שנועד להוציא את ישראל מהמשבר, לסייע לעסקים ולחברות, ולקדם בניית תשתיות שיישנו את פני הארץ, לתמיד."

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין: "אנחנו פועלים ביחד עם המשרד להגנת הסביבה במטרה לנסות ולצמצם את הפגיעה בסמכויות המשרד. מסמכי העמדה שלנו, עוסקים בין היתר בכוונת האוצר להעלות במסגרת חוק ההסדרים הצעות לפגיעה קשה בחוק אוויר נקי וחוק חומרים מסוכנים, תוך מתן הקלות מפליגות לתעשייה ובהן: תתאפשר תוספת פליטת זיהום אוויר הקטנה מ- 20% ללא צורך בשינוי ההיתר לרבות הוספת מתקנים, מפעלים לא ידרשו לפעול יותר על פי הטכנולוגיה הזמינה הטובה ביותר לסביבה וקיצוץ של 50 אחוזים בעיצומים הכספיים על עבירות זיהום אויר- דבר המהווה מתן הכשר להמשך זיהום האוויר, האדמה והמים.״

--------

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה