חוק רישוי סביבתי משולב מבוסס על עקרונות הדירקטיבה האירופאית IED - Industrial Emission Directive והינו תהליך רישוי המאגד את הטיפול בהיבטים הסביבתיים עליהם אחראי המשרד להגנ"ס מול מפעלים, לתהליך רישוי פרטני, מאוחד, יסודי ומקיף, שמחייב יישום של הטכניקה המיטבית הזמינה (BAT), עמידה בערכי פליטה מירביים ועוד. זאת במקום השיטה שהייתה נהוגה, בה כל היבט סביבתי (שפכים, זיהום אוויר, רעש, פסולת וכו'..) מטופל ברישיון או היתר נפרד, ע"י גורמים שונים, במועדים שונים, בשיטות שונות וללא קשר בינהם – דרך היתר פליטה לאוויר, היתר רעלים, והתנאים הסביבתיים לרישיון העסק.
מטרת החוק להחיל בישראל את עקרונות הרגולציה הסביבתית האירופית הנחשבת למתקדמת, לתת ודאות ארוכת טווח למפעלי התעשייה ולצמצם את הבירוקרטיה.
במשך כעשור, ניסה המשרד להגנת הסביבה לקדם את חקיקת חוק רישוי סביבתי משולב, שלבסוף אושר בכנסת בתחילת חודש אפריל 2024.
בפועל, חוק רישוי סביבתי משולב מאחד בין 3 היתרים סביבתיים: היתר הפליטה לאוויר, היתר רעלים והתנאים הסביבתיים לרישיון עסק. בהשוואה למצב כיום, החוק מכניס כמה שינויים יסודיים, אותם פירטנו בסדרה של כתבות:
לאחר אישור החוק בכנסת, חוק רישוי סביבתי משולב נכנס לתוקף באופן חלקי ב- 1 לספטבמר 2024. בתאריך זה החלה תקופת המעבר, שבה ההיתרים הקיימים לא נדרשים לחידוש במנגנון ובמועד הישנים, אלא לפי המועדים והמנגנון שנקבע בחוק החדש, וחלק מהשינויים בחוק החדש, נכנסו לתוקף.
להלן מידע נוסף על תקופת המעבר של חוק רישוי סביבתי משולב עבור בעלי היתר רעלים.
להלן מידע נוסף על תקופת המעבר של חוק רישוי סביבתי משולב עבור בעלי היתר פליטה לאוויר, היתר רעלים ותנאים סביבתיים ברשיון עסק.
מדריך יישום:
מידע נוסף: