הצעת חוק רישוי סביבתי משולב, שתקועה מאז 2015, חוזרת לסדר היום דרך חוק ההסדרים.
משרד האוצר פרסם להערות הציבור את טיוטת חוק ההסדרים שילווה את תקציב המדינה הקרוב. בין ההצעות נמצאת גם הצעת "ייעול הליכי הרגולציה במשרד להגנת הסביבה", שמאחדת את ההיתרים והרישיונות הסביבתיים השונים, לרישוי סביבתי משולב.
כתבות רלוונטיות:
כיום, המשרד להגנ"ס מעניק מספר היתרים סביבתיים שונים: היתר פליטה לתקופה של 7 שנים, היתר רעלים לתקופה שבין שנה ל־3 שנים, תנאים סביבתיים ברישיון עסק לתקופה של בין 5 ל־15 שנים, והיתר הזרמה לים ללא הגבלת זמן.
תהליכי קבלת ההיתר, דרישות היישום, הדיווח והבקרה, והגורמים מולם עובדים במשרד להגנ"ס, שונים מהיתר אחד לשני. המצב הזה גורם לחוסר וודאות, חוסר אחידות ובירוקרטיה מיותרת שפוגעת גם בתעשיינים אך גם במשרד להגנ"ס, שמנהל ומתחזק באופן שוטף מספר מערכי רישוי ומתקשה לבחון מפעלים בראייה מתכללת.
על פי ההצעה, לכל מפעל יהיה היתר סביבתי אחד בלבד אותו יקבל מגורם אחד במשרד להגנ"ס, לתקופה של 10 שנים, הכולל את כל התנאים הסביבתיים בהם נדרש לעמוד המפעל.
כל התנאים הסביבתיים יינתנו במסגרת היתר הרעלים, ויתר העסקים הנדרשים לתנאים סביבתיים שאינם מוסדרים בהיתר פליטה או היתר רעלים, יקבלו תנאים סביבתיים במסגרת רישיון העסק שלהם.
לפי ההצעה, לכל עסק יוגדר היתר סביבתי אחד מרכזי, לתקופה של 10 שנים, שיכלול את שאר ההיתרים לפי הטבלה הבאה:
לדוגמא, עסק שנדרש להיתר פליטה לאוויר, יקבל בהיתר הפליטה גם את שאר הדרישות הסביבתיות (במידה והן רלוונטיות לגביו) של: היתר הרעלים, התנאים הסביבתיים מרישיון העסק והיתר ההזרמה לים. כך שההיתר היחידי בו יהיה מחויב זה היתר הפליטה לאוויר.
היבט נוסף של מערך הרישוי זוכה לטיפול בהצעת החוק – שינויים בהיתר במהלך תקופת ההיתר, בין אם הם באים מצד המפעל או מצד הרגולטור.
לפי ההצעה, שינויים, תקנות וכללים חדשים לא יחולו על היתר סביבתי משולב שכבר בתוקף, אלא רק במועד חידוש ההיתר, אחת ל- 10 שנים. במידה והמשרד להגנ"ס מוכיח כי אין לשינוי השלכה כלכלית או שאי-יישום שלו עלול להוביל לפגיעה משמעותית ברמת ההגנה על הסביבה או על בריאות הציבור – ניתן להחילו על היתרים קיימים.
במידה והמפעל בעל ההיתר מעוניין לבצע במפעל או באופן הפעלתו שינוי שאינו משמעותי, יידרש רק למסור הודעה מראש, ללא קבלת אישור. אישור מראש יידרש רק במקרה של שינוי הפעלה משמעותי שיוגדר באופן שייצר וודאות לבעלי ההיתרים ובהתאם לדירקטיבה האירופאית.
כיום לא קיים מנגנון המאפשר למפעל לערער על התנאים שקיבל בהיתר הסביבתי, ולכן מוצע כי המפעל יקבל את טיוטת ההיתר לעיונו והוא יוכל להגיש בקשה למשרד להגנ"ס לבחון מחדש את התנאים בהיתר.
במידה וגם לאחר תהליך זה, המפעל חושב שההיתר הסביבתי פוגע בו שלא בצדק, הוא רשאי להגיש ערעור נוסף, לדרג בכיר יותר במשרד להגנ"ס. הערעור הנ"ל יכול להיות בגין אחת מהעילות הבאות:
אם גם לאחר הערעור לדרג הבכיר, עדיין המפעל סבור שיש מקום נוסף לבחון את הדברים, הוא רשאי לפנות למנכ"ל המשרד להגנ"ס באחד משני המקרים לעיל:
הצעת החוק מפרטת מספר שינויים נקודתיים בחוק אוויר נקי בהקשר של היתר פליטה לאוויר, בינהם:
כאמור, ניתן להגיש הערות עד לתאריך ה־10 ביולי 2020 דרך אתר משרד האוצר.
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין: "הצעת חוק ההסדרים הינה הצעה הפוגעת בהגנה על הסביבה, האדם ואיכות חייו. האוצר מבקש לצמצם את סמכותו של המשרד להגנת הסביבה לפקח על המפעלים המזהמים, תוך העדפת שיקולים כלכליים על פני אלו של בריאות הציבור."
----------
מסמכים רלוונטיים: