הממשלה אישרה את התקציב. השרה להגנת הסביבה הצביעה נגד
עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה, הייתה אחת מ-5 שרים שהצביעו נגד התקציב לשנת 2025, שאושר ביום שישי האחרון על ידי הממשלה, אך עדיין צריך לעבור את אישור הכנסת
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 04/11/2024

הממשלה אישרה ביום שישי האחרון את תקציב המדינה לשנת 2025 וחוק ההסדרים הנלווה, עם 23 שרים בעד, ו- 5 שרים שהצביעו נגד, ובהם השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, שאמרה: "בשל התנהלות שערורייתית של האוצר המנסים ביד אחת לקצץ דרמטית בתקציב המשרד להגנת הסביבה שגם ככה קוצץ משמעותית בשנים האחרונות וביד השניה להקים רשות ג׳ובים חדשה שתהיה בשליטתם ותנגוס בסמכויות גורמי המקצוע בתחומים קריטיים במשרד, החלטתי להצביע נגד תקציב המדינה."

אחד מנושאי המחלוקת העיקריים בין המשרד להגנת הסביבה לבין משרד האוצר, הוא הניסיון של האוצר לקדם רפורמה בענף הטיפול בפסולת, תוך כדי הפקעת סמכויות מהמשרד להגנ"ס, וללא התייעצות מקדימה איתו.

הצעת האוצר לרפורמה בפסולת אושרה גם היא ביום שישי במסגרת ההצבעה על התקציב. אך לא ידוע לנו מה הנוסח שאושר, וחשוב להדגיש כי לא מדובר בסוף פסוק, משום שהנושא עדיין נמצא במשא ומתן בין משרד האוצר למשרד להגנ"ס, עד שחוק ההסדרים יעבור את אישור הכנסת.


כתבות רלוונטיות:

  1. הטון הנחרץ של הרפורמה במשק הפסולת – התמתן, 15.10.2024
  2. השלטון המקומי רוצה להוביל את הטיפול בפסולת, 29.09.2024
  3. המשרד להגנ"ס מתנגד בחריפות להצעת האוצר, 26.09.2024
  4. רעידת אדמה בענף הפסולת. משרד האוצר לוקח את המושכות, 23.09.2024
  5. הוראה שתאפשר למשרד להגנ"ס לכפות פעילות על אתר פסולת, 08.07.2024
  6. למידע נוסף על פסולת עירונית | infospot

עקרונות הרפורמה לטיפול בפסולת

בתמצית, הצעת חוק ההסדרים מציעה להעביר חלק ניכר מהסמכויות של המשרד להגנ"ס בתחום הפסולת, למשרד האוצר, ולהקים רשות פסולת עצמאית, כמו רשות החשמל ורשות המים, שגם תנהל את קרן הניקיון. בנוסף לכך, הצעת החוק קובעת סדר עדיפויות חדש ממנו נגזרת התוכנית לפיתוח משק הפסולת, ששם בראש את הבטחת שירות פינוי הפסולת לתושבים וייעול וצמצום העלויות, ולא את היררכיית איכות הסביבה של הטיפול הפסולת שהייתה הרעיון המרכזי עד היום.

לא רק סדר עדיפויות חדש, אלא גם יעדים חדשים מוצעים בהצעת החוק. במקום יעד של 20% הטמנה בשנת 2030, היעד החדש מדבר על 20% הטמנה רק בשנת 2050, וממנו נגזרים יעדים לפי סוג וכמות מתקני טיפול בפסולת, במקום שיעור המיחזור, ושיעור ההטמנה.

הצעת החוק ממליצה על מגוון של צעדים נוספים, בינהם: הפרדת תקציב הטיפול בפסולת ברשויות המקומיות, הגדרת החברה הממשלתית לאיכות הסביבה כזרוע ביצוע להקמת מתקני טיפול בפסולת, ועוד הרבה.

המשרד להגנ"ס: הרפורמה לא תשפר, אלא תזיק

כפי שדיווחנו, הרפורמה שהוצעה לענף הטיפול בפסולת, נתקלה בהתנגדות חריפה של המשרד להגנת הסביבה והארגונים הסביבתיים, כמו גם ביקורת של מרכז השלטון המקומי.

בנייר עמדה שהגיע לידינו, ובו התייחסות של המשרד להגנ"ס לרפורמה בענף הטיפול בפסולת, נאמר כי משרד האוצר אסף אמנם רשימה ארוכה של מסמכים העוסקים בתחום הפסולת, כדי לגבש את הרפורמה, אלא שחלק ניכר מהמסמכים תומכים דווקא במדיניות המשרד להגנ"ס ולא ברפורמה המוצעת, והמסמכים לא מבססים את עקרונות הרפורמה, לרבות: קביעת סדר העדיפויות, ההחלטה על הקמת רשות פסולת ותפקידיה, הרחבת מטרות החברה לשירותי איכות הסביבה ואופן הפעלתה, ועוד.

המשרד להגנ"ס מציין כי מצב הטיפול בפסולת בישראל אינו משביע רצון, אלא שהצעת הרפורמה לא תשפר את המצב אלא תזיק. במשרד להגנ"ס סיכמו כי "לא הונחה כל תשתית המבססת את ההצעה כפי שהועברה. ההצעה אינה בשלה ולוקה בחוסר סבירות קיצוני ומשכך קיימת מניעה משפטית לאשרה".

ריכוך הרפורמה לטיפול בפסולת

בעקבות הביקורת, דיווחנו לפני שבועיים על כמה שינויים שהאוצר ביצע בהצעת הרפורמה להסדרת משק הפסולת. מרבית השינויים אינם מהותיים, אלא נוגעים לאופן שבו יבוצעו הדברים, תוך הפחתת קביעות מוחלטות, ושילוב בחינה משותפת עם המשרד להגנ"ס והצוות הבינמישרדי שאמור לגבש המלצות להסדרת משק הפסולת.

אך כאמור הריכוך שבוצע בנוסח הרפורמה לא הספיק לשרה להגנ"ס שהצביעה נגד התקציב. אנחנו לא יודעים איזה נוסח של הרפורמה אושר בסופו של דבר ביום שישי בהצבעה על התקציב, והנושא עדיין פתוח עד שיאושר בכנסת.

התייחסויות

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "לא אתן יד להחלטות תקציביות שיפגעו בבריאות הציבור, באיכות הסביבה וברמת החיים של אזרחי מדינת ישראל, תוך עלייה משמעותית בעלויות לשלטון המקומי והאזורי בתחום ניהול הפסולת. דיוני התקציב בזמן מלחמה אינם המקום למחטפים ולהחלטות פזיזות ושטחיות, ללא תשתית מקצועית או התייעצות עם גורמי המקצוע.

המשרד להגנת הסביבה לא יקבל פשרות מסוכנות כגון אלו המתקבלות לעיתים באוצר, אשר מטרתן להקים תשתיות לאומיות על חשבון בריאות הציבור, איכות החיים, והעמקת יוקר המחיה.

הקמת תשתיות לאומיות ללא פיקוח, כמו מתקני פסולת באיו"ש, תחנות כוח מיותרות ללא תכנון מתוקצב לאנרגיות מתחדשות, והקמת תחנת כוח במתקן ההתפלה באשדוד תוך התעלמות מהיבטים סביבתיים, בריאותיים וכלכליים - היא מסוכנת.

האוצר מבקש לאמץ גישה דומה גם בתחום הפסולת, ולהקים רשות לא יעילה שתשית עלויות על הציבור במשכורות, משרות ודירקטוריונים, במקום להפנות את המשאבים לשלטון המקומי והאזורי ולרווחת אזרחי ישראל. מודל המשרד מחזיר את הכסף לציבור, שכן בעלי המניות במתקני המחזור והפסולת הם הרשויות ותאגידיהן, וההכנסות צפויות לשמש לחינוך, רווחה ובריאות הציבור.

תחום הפסולת ממומן מכספי הציבור - ועל כן, יש להחזירו לציבור. אעמוד על כך שכל החלטה שתתקבל תהיה אחראית, מקצועית ותשמור על טובת הציבור."


 

חברות לפינוי וטיפול בפסולת

חברה איש קשר טלפון דוא"ל
ורידיס ורידיס 072-3360696 Veridis@infospot.co.il
נגב אקולוגיה מאיה כהן 072-3712247 Negev@infospot.co.il
ק.מ.מ מחזור מאיר 072-3942967 Kmm@infospot.co.il
טלאור כראדי הילה לישע 072-3972028 Talork@infospot.co.il
קומפוסטאור ליאת גרוס 072-3719906 compost@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>