לראשונה בישראל: "הכרזה על אזור נפגע זיהום אוויר"
התחנה המרכזית בתל אביב הוכרזה על ידי המשרד להגנת הסביבה כ'אזור נפגע זיהום אוויר'. משמעות ההחלטה: עיריית תל אביב חייבת להגיש תוכנית להפחתת הזיהום בתוך חצי שנה, וליישמה
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 29/9/2022

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג החליטה להכריז על התחנה המרכזית בתל אביב כ"אזור נפגע זיהום אוויר", למרות מאמציהם של משרד התחבורה ועיריית תל אביב לבצע את הנדרש מהם כדי לבטל את ההכרזה.

מדובר בפעם הראשונה ששר/ה להגנת הסביבה עושה שימוש בסמכותה מכוח חוק אוויר נקי להכריז על 'אזור נפגע זיהום אוויר'. ההכרזה מחייבת את עיריית תל אביב לפעול בלוח זמנים מוגדר להפחתת זיהום האוויר.

לפני כחודש פרסם המשרד להגנת הסביבה טיוטת צו בעניין התחנה המרכזית להערות הציבור. יום לאחר הפרסום, משרד התחבורה הודיע כי חתם על הסכם עם עיריית תל אביב, לפיו חלק מפעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית תועתק למסופים חלופיים שיוקמו באזור גוש דן עד סוף 2023. היו שסברו שצעד זה יגרום למשרד להגנת הסביבה לסגת מהחלטתו על ההכרזה, אולם כעת מתברר שלא.

עוד נודע כי במשרד להגנת הסביבה מקדמים המלצה על הכרזה של אזור התעשייה עטרות שבירושלים כאזור נפגע זיהום אוויר – דבר שיחייב את עיריית ירושלים לפעול בנושא.


כתבות רלוונטיות:

  1. נמשכת סוגיית ההכרזה על התחנה המרכזית בת"א, 24.8.2022
  2. האם התחנה המרכזית בת"א תוכרז כ'אזור נפגע זיהום אוויר', 15.6.2022
  3. קנס של חצי מיליון ₪ בגלל מכלית דלק שנסעה עם מכסה פתוח, 23.05.2022
  4. בוטל קנס בסך 2.7 מיליון ₪ בגין זיהום אוויר, 09.3.2022
  5. "אפיקים" נקנסה ב-1.6 מיליון ₪ בגין זיהום אוויר, 30.12.2020
  6. מידע נוסף על זיהום אוויר | infospot

סיבת ההכרזה: להבטיח את קידום התוכנית בלוחות זמנים

לדברי השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, ההסכם שנחתם בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב לפני כחודש, מצביע על התקדמות בכיוון הנכון, עם פוטנציאל להביא לתוצאה הרצויה.

למרות זאת החליטה השרה לבצע את ההכרזה כדי להבטיח את יישום הצעדים בפרק זמן מוגדר משום ש:"התהליך נמצא בתחילת הדרך ומצריך עבודה רצופה, מחויבות לתהליך ושיתוף פעולה של גורמים שונים לשם מימושו". השרה הדגישה כי צעדי הפעולה שהובאו בתוכנית יכולים להיות בסיס לתוכנית עיריית תל אביב שתוגש כנדרש.

כפי הנראה, העתירה שהגיש ארגון אדם טבע ודין בתחילת השנה בדרישה מהמשרד להגנ"ס להכריז על אזור התחנה כ"נפגע זיהום אוויר" – השפיעה גם היא על החלטת השרה להגנת הסביבה.

בחודש יוני האחרון אמר נציג ארגון אדם טבע ודין כי "בזכות הבג״ץ שהגשנו כנגד השרה להגנת הסביבה, שמחייב אותה להכריז על אזור התחנה המרכזית בת״א כאזור נפגע זיהום אוויר, הודיעה השרה היום, כי אם עיריית ת״א לא תציג תוכנית לצמצום זיהום האוויר, היא מתכוונת להכריז על האזור כעל נפגע זיהום אוויר. אולם הודעה זו אינה מספקת! שכן, השרה מחויבת להכריז על אזור התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר וזאת ללא קשר לבקשה להפחית את זיהום האוויר מעיריית ת״א. לכן עד שהשרה לא תכריז על כך בצו רשמי, העתירה שלנו לבג"ץ תעמוד בעינה. נזכיר כי במשך השנים, המשרד להגנ"ס מאיין, גורר רגליים ואינו מסכים להכרזה על האזור כנפגע זיהום אוויר - ורק בזכות הבג״ץ שהגשנו, נופל האסימון כי הגיע הזמן לדאוג לבריאות והגנה על הציבור."

ההסכם בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב

משרד התחבורה ועיריית תל אביב חתמו לפני כחודש על הסכם עקרונות ראשוני הנוגע לתחנה המרכזית. לפיו, חלק מהאוטובוסים בתחנה המרכזית יועתקו ל-3 מסופים חלופיים בגוש דן: סמוך למתחם פנורמה, ברחוב החרש ובחניון הלוחמים.

כבר בשנת 2024 תצומצם הפעילות בתחנה המרכזית ב-50% במקביל לשילוב אוטובוסים חשמליים וירוקים במסופים החלופיים, שצפויים להפחית משמעותית את הרעש והזיהום יחד עם הפעלת הרכבת הקלה החשמלית שתחל לפעול בגוש דן.

ההסכם מפרט את השלבים להעתקת האוטובוסים עד להשלמת בניית המסוף התחבורתי המשולב הקבוע במע"ר בן צבי, אולם לא מפרט לוחות זמנים לכל שלב. המסוף הקבוע צפוי לקלוט את כל הפעילות של שלושת המסופים הזמניים שיוקמו גוש דן. במקביל, יקדם משרד התחבורה תכנית להסדרת המתקן בוועדה לתשתיות לאומית להמשך המהלך.

מסוף התחבורה בפנורמה יכלול כ-90 עמדות חנייה חשמליות לאוטובוסים ו-24 רציפי נוסעים. חניון הלוחמים יכלול כ-170 עמדות חניית לילה חשמליות ו-13 עמדות חנייה מנהלתיות ובמסוף החרש יוקמו 7 עמדות חנייה ו-9 רציפי נוסעים. המסופים החדשים יהיו נגישים ובטוחים יותר לציבור הנוסעים והנוסעות ולאוטובוסים. משרד התחבורה תקצב את הקמת המסופים ביותר מ-150 מיליון ש"ח.

מה פירוש "אזור נפגע זיהום אוויר"?

לפי סעיף 11 בחוק אוויר נקי, כאשר קיימת חריגה מתמשכת או חוזרת ונשנית מערכי סביבה או זיהום אוויר חריג, השר/ה להגנת הסביבה תכריז על האזור כאזור נפגע זיהום אוויר ותודיע על כך לרשות המקומית הרלוונטית. ההכרזה תהיה תקפה לשנתיים, עם אפשרות הארכה, אך ניתן לבטלה גם קודם בהתאם למצב בשטח.

בעקבות ההכרזה, הרשות או הרשויות המקומיות שבשטחן נמצא האזור המזוהם או שאחריות למפגע, יחויבו להכין תוכנית פעולה לשיפור איכות האוויר ולהגישה בתוך 6 חודשים לשר/ה להגנת הסביבה. התוכנית תכלול בין השאר יעדים לשיפור איכות האוויר ופירוט על הדרכים להשגת היעדים. לאחר שהשר/ה יאשרו את התוכנית יהיה על הרשות/ות ליישמה בלוחות הזמנים שקבעו.

חריגות באיכות האוויר בתחנה המרכזית בתל אביב

לפי נתוני המשרד להגנ"ס, התנועה הערה של כלי רכב היוצאים ונכנסים לתחנה המרכזית בתל אביב מלווה בפליטות רבות של מזהמי אוויר, חלקם מסרטנים.

באזור התחנה המרכזית ממוקמת תחנת ניטור אוויר מזה מספר שנים. בשנים האחרונות היא מדדה חריגות ביחס לערכי איכות האוויר הקבועים בתקנות אוויר נקי במספר מזהמי אוויר תחבורתיים, ובכללם חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) תחמוצות חנקן (NOx) וחנקן דו חמצני (NO2).

בנוסף, נמדדה חריגה גם מערכי הסביבה השנתיים של מזהם חלקיקים נשימים (PM10), הכולל בתוכו את החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5). בשנים 2019 ו-2021 נמדד הריכוז הגבוה ביותר בארץ של החלקיקים הנשימים, למעט בסמוך למחצבות.

התייחסויות

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "אזור התחנה המרכזית בתל אביב סובל מזיהום אוויר תחבורתי ארוך שנים, מהחמורים במדינת ישראל. לתושבים ולציבור באזור זה הזכות לנשום אוויר נקי, והחובה לדאוג לכך מוטלת על כולנו – עירייה וממשלה. פעולה משותפת של כלל הגורמים היא המפתח להצלחה ולצמצום זיהום האוויר הגבוה באזור. לאחר ששקלתי את מכלול השיקולים, ובמטרה להוריד את זיהום האוויר הקשה באזור, החלטתי להפעיל את סמכותי ולהכריז על אזור נפגע זיהום אוויר, במטרה להוביל לטיפול מיטבי ולשיפור באיכות החיים של תושבי האזור".

---

מסמכים רלוונטיים:

  1. טיוטת צו הכרזה על אזור נפגע זיהום אוויר לפי חוק אוויר נקי, המשרד להגנ"ס, 08.2022
  2. הסכם עקרונות בין משרד התחבורה לעיריית ת"א – תחנה מרכזית, משרד התחבורה, 08.2022
  3. תשובת עיריית ת"א בעתירה על התחנה המרכזית בת"א, 08.2022

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר: