91% הפחתה בעשור. הצלחה בהפחתת זיהום אוויר מכלי רכב כבד
54 ציי הרכב הכבד שמייצגים רבע מכלי הרכב הכבדים בישראל, יישמו בהצלחה את ההוראות לצמצום זיהום אוויר תוך שילוב 10% כלי רכב בהנעה חשמלית, הפסקת שימוש בכלי מזהמים, ועוד
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 24/2/2025

המשרד להגנ"ס ובעלי ציי הרכב הכבד יכולים להתגאות ביישום מוצלח מעל למצופה של ההוראות להפחתת זיהום אוויר מציי כלי רכב כבד שפורסמו לפני כעשור. דוח שמסכם את נתוני 2023-2022 מלמד שכמעט בכל המדדים, ציי הרכב הכבד הציגו ביצועים שעולים על היעדים שנקבעו בהוראות, וכך תרמו להפחתת זיהום האוויר בישראל.

בין ההישגים, נכון לשנת 2023:

  1. הפחתה של 91% בממוצע השנתי של פליטות חלקיקים בהשוואה לשנת 2014 (0.0036 גרם לק"מ בהשוואה ל-0.04 בשנת 2014).
  2. שילוב של 10% כלי רכב בהנעה חלופית (1,900 כלי רכב, שני שליש מהם חשמלי, ושליש גז טבעי) בהשוואה לפחות מ-1% בשנת 2016.
  3. אפס שימוש בכלי רכב מזהמים מתקן יורו 3 ומטה, בהשוואה לכ-3,500 כלי רכב כאלה בשנת 2014.

ההוראות לצמצום זיהום אוויר מציי כלי רכב כבדים חלות על 54 ציי רכב כבד שמחזיקים במעל 100 כלי רכב, ובסה"כ 19,000, מהם כ-14,500 אוטובוסים וכ-4,500 משאיות, המהווים יחדיו כ-25% מכלי הרכב הכבדים במדינה. הוראות אחרות חלות על ציי משאיות איסוף אשפה שלא כלולים בדוח זה.

המשרד להגנ"ס מעדכן בדוח לגבי צעדים שהוא מתכוון לנקוט בקרוב, כולל עדכון ההוראות, כדי להמשיך את מגמת הפחתת הפליטות מציי כלי רכב כבדים. בין הצעדים הצפויים: עדכון יעד הפליטות כך שיתאים לתקן 'יורו 6', והגדרת רכב בתקן יורו 5 ומטה כרכב מזהם (במקום יורו 3 ומטה).

הדוח מצורף בתחתית הידיעה.


כתבות רלוונטיות:

  1. ציי הרכב הכבד עמדו בדרישות לצמצום זיהום אוויר, 26.12.2022
  2. 10 מיליון ₪ לרכישת משאיות אשפה חשמליות ומונעות מימן, 9.9.2024
  3. 8 מיליון ₪ לרכישת 20 אוטובוסים חשמליים להסעות תלמידים, 4.7.2023
  4. משנת 2026 תותר רק רכישה של אוטובוסים עירוניים חשמליים, 08.2.2022
  5. מידע נוסף על זיהום אוויר מתחבורה | infospot

91% הפחתה בממוצע פליטות החלקיקים השנתי

ההוראות של המשרד להגנ"ס כוללות דרישה להפחית את פליטת החלקיקים השנתית הממוצעת מצי רכב כבד כך שלא תעבור את ה-0.03 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה, החל משנת 2020. למרות שכבר בדוח הקודם שפורסם, עבור השנים 2021-2020, עמדו ציי הרכב הכבד בדרישה הנ"ל, הם המשיכו להפחית את פליטת החלקיקים גם בשנים 2023-2022.

לפי נתוני הדוח, בשנים 2023-2022 פליטת החלקיקים הממוצעת בשנה של כל 54 ציי הרכב הכבד הכלולים בהוראה הייתה 0.0042 גרם לק"מ ב-2022 ו-0.0036 ב-2023, זאת לעומת 0.04 גרם לקילומטר ב-2014. מדובר בהפחתה של 90% בממוצע אשר הושגה במשך עשור.

פליטת חלקיקים שנתית ממוצעת של כלי הרכב הכבד בציים (גרם לק"מ)

ההפחתה הזו מיתרגמת לסך פליטת חלקיקים שנתית מציי הרכב הכבד של כ- 4 טונות, לעומת 22 טונות ב-2014.

ההצלחה נובעת מהשבתת כלי רכב ישנים ומזהמים והחלפתם בכלי רכב חדשים, התקנת מסנני חלקיקים והפעלת כלי רכב באמצעות גז טבעי דחוס וחשמל.

יעד נוסף שהשיגו בהצלחה ציי הרכב הכבד היה איסור השימוש בכלי רכב מזהמים. החל משנת 2021 אסור להשתמש ברכב כבד מתחת לתקן יורו IV ללא מסנן חלקיקים המפחית את הפליטות ב-97%. האיסור הביא לכך שב-2023 לא נעשה שימוש בכלל בכלי רכב מתחת לתקן זה. ב-27 כלי רכב מתקני יורו III ומטה הותקנו מסנני חלקיקים, זאת לעומת שנת 2014, אז היו בציים 3,472 כלי רכב כבד מזהמים.

לפי המשרד להגנ"ס, הוא מתכוון לעדכן בקרוב את יעד הפליטות באופן שיתאים לפליטה הממוצעת התואמת את תקן הפליטה 'יורו 6' לפחות. עדכון נוסף שצפוי בקרוב הוא הגדרת רכב בתקן יורו 5 ומטה כרכב מזהם (במקום יורו 3 ומטה).

הנעה חלופית: מ-1% ל-10% ב-5 שנים

לפי הדוח, בהתאם להוראות, משנת 2020 נדרשו ציי הרכב הכבד להפעיל לפחות 3% מכלל האוטובוסים העירוניים והמשאיות באמצעי הנעה חלופיים, כגון חשמלית, תערובת ביודיזל, גז טבעי דחוס ועוד. בעוד ציי האוטובוסים מצליחים להשתמש בהנעה חלופית בשיעורים ניכרים שעוברים את היעד בהרבה, ציי המשאיות מתקשים לעמוד ביעד.

למרות שכבר בדוח הקודם, לשנים 2020-2021, ציי האוטובוסים עמדו ביעד 3%, הם המשיכו להגדיל את השימוש בכלי רכב עם הנעה חלופי  גם בשנים 2022-2023.

כך, בשנת 2022 הופעלו בהנעה חלופית 866 אוטובוסים המהווים 5% מכלי הרכב הכבדים הרלוונטיים, ובשנת 2023 הכמות שלהם יותר מהוכפלה ל-1,870 – 10% מכלי הרכב הכבדים הרלוונטיים. באותה שנה (2023), רק 60 משאיות הופעלו בהנעה חלופית.

הסיבה לשילוב המוצלח של הנעה חלופית בציי האוטובוסים, היא בין היתר הוראות נפרדות שהמשרד להגנ"ס קבע לציי אוטובוסים של תחבורה ציבורית, לפיהם הם יעברו לאוטובוסים עירוניים מאופסי פליטות באופן הדרגתי, כך שבשנת 2026 100% מהרכש החדש שלהם יהיה מאופס פליטות. בנוסף לכך המשרד להגנ"ס פרסם בשנים האחרונות מספר קולות קוראים לתמיכה ברכישת אוטובוסים מאופסי פליטות.

כמות כלי רכב בהנעה חלופית בציי רכב כבד

מבחינת סוג ההנעה החלופית, כשני שליש מכלי הרכב הכבדים בהנעה חלופית בשנת 2023 היו כחשמליים, והשליש הנותר הונעו בגז טבעי דחוס (גט"ד).

הדוח מציין כי לחברות המשאיות מאתגר לעבור להנעה חלופית, ובהתאם המשרד מתכוון לעדכן את ההוראות ולהתאימן לטכנולוגיות הנעה רלוונטיות.

עיצומים כספיים של מיליוני ₪ בגין הפרת ההוראות

כדי לאכוף את יישום ההוראות לצמצום זיהום אוויר מציי כלי רכב כבד, המשרד להגנ"ס בודק ומפקח אחר דיווחי החברות. בחלק מהמקרים, הפרה של ההוראות מובילה להטלת עיצום כספי.

כפי שדיווחנו בעבר, 'אגד הסעים' נקנסה בכ-1.2 מיליון ₪שופרסל נקנסה בכ-2 מיליון ₪אפיקים נקנסה ב 1.2 מיליון ש"ח. לפי הדוח, המשרד הטיל בשנים 2022-2023 עיצומים כספיים נוספים על ציי רכב כבד שהפרו את ההוראות:

  • 1.2 מיליון ₪ ל'י את א ברמן'
  • 560,000 ₪ ל'דן חברה לתחבורה'

מנגד, בשנת 2022 דיווחנו על מקרה שבו בית המשפט ביטל עיצום כספי בגובה 2.7 מיליון ₪ שהוטל על צי רכב כבד בגין הפרת ההוראות למניעת צמצום זיהום אוויר.

תלונות ציבור על עשן מכלי רכב כבד

הוראות המשרד להגנ"ס מחייבות את ציי הרכב גם לטפל בתלונות הציבור בנושא עשן מכלי רכב. ב-2022 וב-2023 התקבלו 2,357 תלונות כאלה מהציבור. בעקבות כך הושבתו כלי הרכב שלגביהם הוגשה התלונה על פליטת עשן, ורובם חזרו לפעילות בתוך 3 ימי עבודה לאחר שעברו בהצלחה בדיקת זיהום אוויר. כ-30% נזקקו לתיקון ו/או הושבתו זמנית. 7% מהתלונות היו תלונות חוזרות על אותו כלי רכב, ולרוב היה מדובר על אוטובוסים.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה