ציי הרכב הכבד עמדו בדרישות לצמצום זיהום אוויר בשנת 2021
דוח סיכום של יישום ההוראות לציי רכב כבד בשנים 2021-2020 מראה שאבני הדרך הושגו: שילוב 3% מכלי הרכב בהנעה חלופית (גז או חשמל), ממוצע פליטות נמוך מ 0.03 גרם חלקיקים לק"מ, ועוד
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 26/12/2022

דוח חדש של המשרד להגנת הסביבה מלמד כי 55 ציי הרכב הכבד הגדולים בישראל עמדו באתגר ויישמו את היעדים שהוצבו להם בהדרגה מאז שנת 2014 באמצעות ההוראות לצמצום זיהום אוויר.

לפי הדוח, בסיום שנת 2021 כל ציי הרכב עמדו ביעד פליטה ממוצע של 0.03 גרם חלקיקים לכל קילומטר נסיעה. כמו כן, לפחות 3% מכלי הרכב הכבד בציים עברו להנעה חלופית (גז טבעי דחוס, חשמלי, ביודיזל), וכמות כלי הרכב שנחשבים למזהמים במיוחד צומצמה ל-14 משאיות בלבד בסוף 2021 המהוות 0.1% מכלי הרכב הכבד הרלוונטיים, בהשוואה ל 34% בשנת 2014.

הדוח מתייחס להוראות צמצום זיהום אוויר שחלות על 46 ציי רכב כבד בהם למעלה מ- 100 כלי רכב. סך כלי הרכב הכבד בציים הרלוונטיים הוא 15,000, מהם כ-11,000 אוטובוסים וכ-4,500 משאיות, המהווים יחדיו כ-23% מכלי הרכב הכבדים במדינה. בשנת 2022 ההוראות הורחבו ל – 10 ציי רכב נוספים שלא כלולים בדוח. הוראות אחרות חלות על ציי משאיות איסוף אשפה שגם לא כלולות בדוח זה.

בצד האכיפה, משנת 2016 המשרד להגנת הסביבה הטיל קנסות על 8 מפעילי ציי כלי רכב כבד בשל הפרת ההוראות לצמצום זיהום אוויר. בין היתר, 'אגד הסעים' נקנסה בכ-1.2 מיליון ₪, שופרסל נקנסה בכ-2 מיליון ₪, אפיקים נקנסה ב 1.2 מיליון ש"ח, ועוד.

הדוח התייחס לעמידה ביעדים לשנים 2020-2021. בשנת 2022 המשרד להגנ"ס פרסם הוראות נוספות המיועדות רק לציי אוטובוסים של 22 חברות תחבורה ציבורית בישראל. לפיהן, החל משנת 2026 כל אוטובוס עירוני חדש שיירכש יהיה חייב להיות מאופס פליטות, כלומר הנעה חשמלית או מימן. נכון לעכשיו, הוראות אלה לא תקפות לאוטובוסים לא עירוניים ולמשאיות. נכון לעכשיו קיימת החלטת ממשלה לפיה כ-50% מכלל הרכבים הכבדים החדשים שיימכרו בארץ יהיה חשמליים עד שנת 2035.


כתבות רלוונטיות:

  1. העברת הרכבים הכבדים בישראל מסולר לחשמל, 25.1.2021
  2. קנס של מיליון ₪ הושת על מטרופולין ודן, 19.10.2022
  3. בוטל עיצום כספי בסך 2.7 מיליון ₪ בגין זיהום אוויר, 09.3.2022
  4. רכישה של אוטובוסים עירוניים חשמליים בלבד מ-2026, 08.2.2022
  5. 40 מיליון ₪ לרכישת אוטובוסים בין-עירוניים חשמליים, 11.4.2022
  6. מידע נוסף על זיהום אוויר מתחבורה | infospot

היעד הושג: 3% מכלי הרכב הכבד בהנעה חלופית

לפי הדוח, בהתאם להוראות, משנת 2020 נדרשו ציי הרכב הכבד להפעיל לפחות 3% מכלל האוטובוסים העירוניים והמשאיות במשקל עד 40 טונות באמצעי הנעה חלופיים, כגון חשמלית, תערובת ביודיזל, גז טבעי דחוס ועוד. בעקבות זאת, בשנה זו אכן הופעלו בהנעה חלופית 3% מכלי הרכב הכבדים במשקל זה – 292 כלי רכב בסך הכול – מתוכם 30 משאיות והיתר אוטובוסים. בשנת 2021 עלה מספרם של כלי הרכב עם ההנעה החלופית ל-398 – 4% מכלי הרכב הכבדים במשקל של עד 40 טון.

לפי הדוח, ההוראות הן הגורם העיקרי לשימוש הראשון בארץ בהנעות חלופיות בכלי רכב כבדים. הודות לפעילות ציי הרכב בנושא הנעה חלופית, מוסרים חסמים שכיום מונעים מטכנולוגיות נקיות לחדור לשוק.

למשל, חברת החשמל ותנובה הן שתיים מהחברות המחזיקות ציי רכב כבד שעליהם חלים ההוראות. לפני כחודש הן הודיעו על התחלת שימוש במשאיות חשמליות וכל אחת מהן רכשה משאית חשמלית ונקייה אחת, בתור התחלה. הפליטות של המשאיות יהיו נמוכות ויורידו את ממוצע הפליטות מצי הרכב, גם אם בפועל חלק מהרכבים בהם נחשבים למזהמים.

גם חברת כלמוביל זיהתה את המגמה והחלה לייבא משאיות נקיות מבוססות מימן לטובת שיווק לחברות המחזיקות בציי הרכב הכבד. לכלמוביל שיתוף פעולה עם בזן וסונול, במסגרתו בזן תייצר את המימן לתחבורה וסונול תקים תחנת תדלוק מימן ראשונה בארץ.

בשנת 2016 היו רק 53 כלי רכב כבד בהנעה חלופית באותם ציי רכב. רובם היו אוטובוסים עירוניים המונעים בתערובת ביודיזל (B20) ומקצתם היו חשמליים.  בסוף שנת 2021 עלה מספר כלי הרכב הכבד בהנעה חלופית בציים ל-398, ומרביתם אוטובוסים עירוניים המונעים בגז טבעי או אוטובוסים חשמליים. בקרב המשאיות התרחב בשנת 2021 השימוש בטכנולוגיית הנעה חשמלית והיברידית, אך עדיין לא בהיקפים גדולים.

כלי רכב כבד לפי סוג הנעה חלופית בשנים 2021-2016


להגדלה לחצו כאן

איסור שימוש ברכב מזהם מ 34% ל 0.1%

כלי רכב מתחת לתקן פליטות יורו IV אינם מצוידים במערכות יעילות להפחתת פליטות, ולכן מוגדרים בהוראות לצמצום זיהום אוויר ככלי רכב מזהמים. ההוראות חייבו צמצום הדרגתי בשימוש בהם עד שנת 2021. לאחר שנה זו אפשר להשתמש בהם רק בתנאי שמתקינים בהם מסנני חלקיקים המפחיתים פליטות חלקיקים בשיעור של יותר מ-97%.

כתוצאה מכך, בסוף שנת 2021 נותרו רק 14 משאיות מזהמות מתקן יורו III – 0.1% מכלל כלי הרכב הכבד בציים, זאת לעומת 129 כלי רכב בשנת 2020. לפי הדוח, לשם השוואה, בשנת 2014 היוו כלי רכב מזהמים 34% מכלל כלי הרכב הכבד בציים.

במרבית כלי הרכב המזהמים הותקנו מסנני חלקיקים בשנת 2020. בסך הכול המסננים הותקנו ב-258 כלי רכב כבד. בסיום שנת 2021 מספר כלי הרכב הכבד שהותקן בהם מסנן חלקיקים עמד על 37, מרביתם אוטובוסים מיורו III ויורו IV.

הפחתת פליטת חלקיקים ל- 0.03 גרם לק"מ

יעד נוסף שהוצב עבור תחילת שנת 2020 היה הפחתת הפליטה הממוצעת של חלקיקים מכלל צי הרכב הכבד ל- 0.03 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה.

בעקבות כך, בשנת 2020 הופחתה הפליטה הממוצעת בציי הרכב הכבד ב-81% ובשנת 2021 – ב-86%, ביחס לשנת 2014 שבה פורסמו הדרישות לראשונה. פליטת החלקיקים הממוצעת לכלל הציים עליהן חלים ההוראות עמדה על 0.005 גרם לק"מ נסיעה של רכב בשנת 2021, לעומת 0.04 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה בשנת 2014.

אולם יש לשים לב שמדובר בדרישה לפליטה ממוצעת, כך שייתכן שבצי רכב מסוים עדיין יימצאו כלי רכב מזהמים לצד כלי רכב מאופסי פליטות שמבטיחים את הורדת הממוצע של הפליטות. לפי ההוראות, בשנת 2035 כ-50% מכלי הרכב הכבד שיימכרו בארץ יידרשו להיות נקיים (חשמל או מימן).

טיפול באוטובוסים "מעשנים" והכשרה לנהיגה חסכונית

פעולות נוספות שההוראות חייבו בהן את ציי הרכב הכבד כללו הפעלת מוקד לתלונות הציבור עבור כלי רכב שפולטים עשן וטיפול בתלונות בתוך 3 ימים. כמו כן החברות נדרשו לערוך הכשרת נהיגה חסכונית לנהגים.

בהתאם לכך, במהלך השנים 2020 ו-2021 התקבלו יותר מ-2,000 תלונות ציבור בנושא עשן הנפלט מכלי הרכב הכבדים בציים. לפי הדוח, 80% מכלי הרכב שבגינם התקבלה התלונה טופלו בתוך 3 ימי עבודה. 20% מכלי הרכב תוקנו או הושבתו לחלוטין בעקבות תלונות הציבור. רוב התלונות התייחסו לעשן הנפלט מאוטובוסים, ו-16% מהן היו תלונות חוזרות הנוגעות לאותם אוטובוסים.

באשר לדרישה להכשיר נהגים לנהיגה חסכונית, אלפי נהגים מקצועיים משתתפים בהכשרה מסוג זה אחת ל-3 שנים. לפי הדוח, מחקרים מצביעים על כך שנהיגה נכונה יכולה לחסוך כ-15% מצריכת הדלק ומפליטת הזיהום.

משנת 2026 תותר רכישה של אוטובוסים חשמליים בלבד

כאמור, השנה פרסם המשרד להגנת הסביבה הוראות חדשות הנוגעות לאוטובוסים בלבד. לפיהן, מפעילי התחבורה הציבורית יידרשו לרכוש רק אוטובוסים מאופסי פליטות החל משנת 2026. עד אז הם יהיו מחויבים ליעדי ביניים: בשנת 2024, 30% מהאוטובוסים שהם ירכשו יחויבו להיות נקיים, ובשנת 2025 – 50% מתוכם.

לפי המשרד להגנת הסביבה, דרישות אלה יגרמו לכך שעד שנת 2036 כלל האוטובוסים העירוניים יהיו מאופסי פליטות. בשנת 2021 היו בישראל 106  אוטובוסים עירוניים נקיים בלבד מתוך כ-6,000 אוטובוסים עירוניים, אך מאות אוטובוסים חשמליים נמצאו או נמצאים בהליכי רכש.

כדי לסייע לציי הרכב לעמוד בדרישות, המשרד להגנת הסביבה פרסם סבבי תמיכה ברכישת אוטובוסים. באפריל השנה, למשל, הוא פרסם קול קורא לתמיכה ברכישת אוטובוסים בין-עירוניים חשמליים, אוטובוסים זעירים חשמליים וכלי רכב חשמליים למגזר ההיסעים. תקציב התמיכה הכולל היה 40 מיליון ₪ שבעזרתם צפויים להירכש עד שנת 2024 כ-200 אוטובוסים חשמליים חדשים.

על מי חלות ההוראות לצמצום זיהום אוויר מציי רכב כבד?

כאמור, הדוח מתייחס להוראות צמצום זיהום אוויר שחלות על 46 ציי רכב כבד בהם למעלה מ- 100 כלי רכב. סך כלי הרכב הכבד בציים הרלוונטיים הוא 15,000, מהם כ-11,000 אוטובוסים וכ-4,500 משאיות, המהווים יחדיו כ-23% מכלי הרכב הכבדים במדינה.

אלא שבשנת 2022 ההוראות הורחבו ל – 10 ציי רכב נוספים (כולם אוטובוסים) שלא כלולים בדוח, כך שנכון להיום ההוראות חלות על 12,000 אוטובוסים וכ-4,500 משאיות – שהם כ-60% וכ-10% מציי האוטובוסים והמשאיות בישראל, בהתאמה. קישור לרשימת ציי הרכב מופיע בתחתית הידיעה.

הוראות אחרות, קלות יותר, חלות על ציי משאיות איסוף אשפה שלא כלולות בדוח בו עוסקת הכתבה.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה