תאגיד מיחזור פסולת האריזות תמיר פרסם את דמי הטיפול לפסולת אריזות לשנת 2025. לפי הנתונים, חלה עליית מחירים משמעותית – בעיקר לאריזות שמיועדות למגזר הביתי, אך אין זרם פסולת אריזות שלא חלה בו עליית מחיר.
עליית המחירים מתרחשת כעת לאחר שבשנה שעברה נמנע התאגיד מהעלאת המחירים בשל המלחמה. לדבריו, הוצאותיו הולכות וגדלות מדי שנה עקב החמרת דרישות הטיפול בפסולת, וכמות הפחים הכתומים שהמשרד להגנ"ס דורש מתמיר לפרוש ברחבי הארץ. בתמיר אומרים כי נקטו בשורה של צעדי התייעלות, ופועלים להמשך גיוס של יצרנים/יבואנים בשנת 2025, מה שאיפשר צמצום דרמטי בהעלאת דמי הטיפול הממוצעים מ-40% לכ-18%. תגובת תמיר המלאה מופיעה בתחתית הכתבה.
טיפול באריזות קרטון ונייר, הקטגוריה הגדולה ביותר של פסולת אריזות שנאספת וממוחזרת ע"י תמיר (284,000 טון בשנת 2022) תעלה ב-16% באריזות למגזר הביתי ו-17% למסחרי. טיפול בפסולת אריזות של סוגי הפלסטיק השונים למגזר הביתי יעלה בין 5% ל-35% לפי סוגי הפלסטיק השונים.
בעבר ראיינו את ערן בושארי, מייסד ומנכ"ל חברת ערנות לסביבה, המלווה יבואנים ויצרנים ליישום חוק האריזות, והוא סיפק כמה עצות שניתן ליישם. לדבריו, כדי לחסוך בעלויות הטיפול יש לוודא שלא מדווחים על פסולת שנוצרה במגזר המסחרי כעל פסולת ביתית, משום שהטיפול בה יקר בעשרות מונים. בנוסף לכך, ייתכן שניתן לחסוך כשבוחרים בשיטת דיווח מתאימה, לכן חשוב לוודא ששיטת הדיווח שנבחרה מתאימה לחברה.
קישור למחירון דמי הטיפול של תאגיד מיחזור האריזות תמיר לשנת 2025 מופיע בתחתית הכתבה.

כתבות רלוונטיות:
בחוק האריזות, יעדי מיחזור הפסולת מחולקים לפי סוג חומר הגלם של האריזות: זכוכית, פלסטיק מסוגים שונים, קרטון ונייר, מתכת ועוד. תאגיד פסולת האריזות 'תמיר' מפרסם מדי שנה את דמי הטיפול לצורך איסוף ומיחזור של כל זרם פסולת אריזות, תוך הבחנה בין תעריפי טיפול בפסולת שמיועדת למגזר ביתי, לבין מגזר מסחרי.
ההבדלים בין המגזר הביתי למסחרי נובעים מכך שבמגזר המסחרי יש כמות גדולה יותר של פסולת אריזות בכל נקודת איסוף – דבר שמוזיל את עלות הפינוי, ובמקרים רבים יש הפרדה במקור לפי סוג חומר הגלם – דבר שמפחית את עלות הטיפול והמיחזור. לעומת זאת, במגזר הביתי יש אלפי פחים כתומים אותם צריך לפנות (ולפרוש) ואין הפרדה במקור – כך שעלות האיסוף והטיפול יקרים יותר.
עליית המחיר המשמעותית ביותר במגזר הביתי היא 55% בטיפול בפסולת זכוכית. במגזר המסחרי, עליית המחיר הגדולה ביותר היא של כ-25% בטיפול בפסולת אריזות ממתכת, וכך השלימו עלייה מטאורית של פי 3 ב-5 שנים מ-48₪ ל-144₪ לטון.
המשמעות של עליית המחירים היא שחברות גדולות המדווחות מאות עד אלפי טונות של אריזות יספגו עלייה נטו של עשרות עד מאות אלפי ₪.
להלן טבלה המפרטת את המחירים ב-2024 ו-2025, במגזר המסחרי והביתי:
גם אם דמי הטיפול הולכים ומאמירים, ייתכן שאפשר לחסוך עלויות אם בוחרים בשיטת דיווח נכונה ומדווחים נכון.
לדברי ערן בושארי מחברת ערנות לסביבה המתמחה בליווי יבואנים ויצרנים ליישום חוק האריזות, במקרים רבים חברות טועות בסיווג של חלק מהאריזות בשל חוסר הבנה, ומשלמות הרבה יותר. למשל, סיווג של אריזות כמשתייכות למגזר הביתי גם במצב שהן שייכות למגזר המסחרי - עלול לעלות ביוקר.
טעות אחרת שבושארי מצא אצל לקוחותיו היא בחירה בשיטת דיווח לא מתאימה. כיום יש שתי שיטות דיווח מרכזיות לתאגיד תמיר – שיטה מפורטת ושיטה מצומצמת. השיטה המצומצמת מיועדת רק לחברות עם מחזור נמוך מ-40 מיליון ₪ בשנה שמוכרות אריזות בעיקר למגזר הביתי. שיטת הדיווח המפורטת היא שיטת דיווח לפי מחזור.
לדברי בושארי, לכל אחת מהשיטות יש יתרונות וחסרונות שכדאי להכיר ונדרש לתקף אותן בהתאם לשינוי בפעילות החברה כמו גידול /קיטון חד או אפילו שינוי בתמהיל המוצרים , שאם לא כן, עלולה החברה לשלם ללא צורך סכומים נכבדים עבור יישום החוק ולא רק בדמי הטיפול. למשל, אחד היתרונות המשמעותיים של שיטת הדיווח המפורטת הוא שהחברה מקבלת תמונה מדויקת על מוצריה וסוגיהם. מנגד, מדובר בדיווח מורכב, בעיקר ליבואנים שלא מחזיקים במידע שוטף לגבי מאפייני האריזות שלהם, כי הם אינם היצרנים, ולכן עליהם לאסוף את המידע מהיצרנים במקור לקראת הדיווח או לאסוף את הנתונים באופן עצמאי. כידוע עולם האריזות דינמי מאד בשנים האחרונות ולכן יש חשיבות רבה לתיקוף של חומרי ומשקלי האריזות.
לפני כשנה דיווחנו שתאגיד תמיר הודיע שעקב המלחמה, הוא לא יעלה את דמי הטיפול ב-2024. המהלך התאפשר אז הודות להקלה שקיבל התאגיד מהמשרד להגנ"ס לגבי יעדים שהיה עליו להשיג.
במשך השנים נרשמה מגמת עלייה של דמי הטיפול, בעיקר בשל הדרישה של המשרד להגנ"ס להרחיב את הפריסה של תשתיות איסוף פסולת אריזות (פחים כתומים) ברשויות מקומיות, ובהתאם לכך חובת איסוף ומיחזור הפסולת שנאספה מאותם פחים.
דמי הטיפול מושפעים גם מכמות היצרנים והיבואנים שהתקשרה עם תאגיד תמיר – כנדרש לפי חוק. מאחר שהתאגיד אמור לעמוד ביעדי איסוף ומיחזור פסולת אריזות כמו גם להמשיך ולפרוס פחים כתומים בהתאם ליעד שנקבע, כל יבואן ויצרן של אריזות שלא מתקשר איתו פוגע בשאר היצרנים והיבואנים שהתקשרו איתו והחלו לשלם ולשאת בנטל.
בנוסף לכך, הפחתת כמות הפסולת הממוחזרת פוגעת באינטרס הציבורי, בשל הנזקים הכלכליים והסביבתיים שנגרמים מפסולת שהולכת להטמנה, או בחלק מהמקרים, לטיפול פיראטי.
לכן, כפי שדיווחנו לאחרונה, המשרד להגנ"ס החל בגביית עיצומים כספיים של 140,000 ₪ מ-384 יצרנים ויבואנים שלא התקשרו עם תאגיד תמיר. האכיפה אמורה לצמצם את בעיית היבואנים והיצרנים ה'טרמפיסטים'.
מתאגיד תמיר נמסר: "בתקופה מאתגרת זו למשק הישראלי, תמיר מיחזור הציבה יעד גיוס יצרנים/יבואנים מאתגר לשנת 2025 ונקטה בשורת צעדי התייעלות משמעותיים מה שאפשר צמצום דרמטי בהעלאת דמי הטיפול הממוצעים מ-40% לכ-18%. על מנת לעמוד ביעד הגיוס אנו פועלים נמרצות להרחבת מעגל היצרנים והיבואנים החתומים עם תמיר, צעד שיוביל בהמשך להפחתת העומס הכלכלי על כלל היצרנים והיבואנים המקיימים את חובותיהם החוקיות."
---
מסמכים רלוונטיים: