המשרד להגנת הסביבה פועל מזה תקופה ארוכה לטיוב הרגולציה שלו במטרה לייעל את תהליכי הדיווח הנדרשים מהמפעלים ומבלי לגרוע מערכי הסף ותקני הפליטה שהמפעלים נדרשים לעמוד בהם.
לסיכום תהליך טיוב הרגולציה שנעשה עד כה, לפני ימים אחדים פרסם המשרד להגנת הסביבה טיוטות להערות הציבור של מסמכי מדיניות לטיוב דיווחים סביבתיים, אותם חילק לשלושה סוגים שונים:
המסמכים המלאים מופיעים בתחתית הכתבה. ניתן להעביר הערות עד ה 14.05.2020 בדואר אלקטרוני לכתובת ayelet@sviva.gov.il
במסגרת הטיוב, חלק מדרישות הדיווח בוטלו או צומצמו (18 דרישות), טופסי דיווח עודכנו על מנת לייעל את תהליך הדיווח ולספק ודאות לגבי דרישות הדיווח, ודיווחים רבים הפכו לדיגיטליים.
מטרת התהליך:
כתבות רלוונטיות לנושא:
כאמור, אחד מבין שלושת מסמכי טיוב הרגולציה שפורסמו, מתמקד בדיווחים שנתיים. דיווחים שנתיים קיימים במגוון נושאים סביבתיים: המפל"ס (מרשם פליטות לסביבה), היתר פליטה לאוויר, תנאים סביבתיים לרישיון עסק ועוד.
לפי המסמך, בין הצעדים המיושמים במסגרת פרויקט הטיוב עבור דיווחים שנתיים:
מסמך טיוב רגולציה נוסף מתמקד בדיווחים על פעולות ניטור, דיגום ובקרה. דיווח על תוצאות ניטור, דיגום או בקרה תקופתית מתבצע בסמוך לקבלת התוצאות, להבדיל מהדוח השנתי.
בין הצעדים המיושמים במסגרת פרויקט הטיוב עבור דיווח על ניטור ודיגום:
מסמך המדיניות השלישי מתמקד בדיווחים מיידיים על אירועי חומרים מסוכנים ומפגעים סביבתיים.
הרגולציה הסביבתית מחייבת עדכון מיידי או לכל הפחות מהיר במקרה של מפגע סביבתי או אירוע שמעורבים בו חומרים מסוכנים. מטרת המדיניות החדשה שפורסמה היא הגדרת הקריטריונים לדיווח מיידי (תוך 15 דקות) לעומת דיווח מהיר או אחר, ויצירת בהירות ואחידות בדיווח. עד היום, דרישות אלה היו מפוזרות בין מספר חוקים והנחיות.
המסמך מבדיל בין דיווח על אירוע חומרים מסוכנים, ודיווח על מפגע סביבתי שמוגדר כהתרחשות העלולה לגרום לזיהום או מטרד עקב פליטה, שחרור, פיזור או הזרמה של מזהמים בחריגה מהדרישות שנקבעו בדין.
המסמך מסווג את סוגי האירועים וההתרחשויות שנדרשים לדיווח מיידי או מהיר ואת אופן הדיווח, הפעולות הנדרשות והתיעוד.
אין חולק על כך שהרגולציה הסביבתית החמירה בשנים האחרונות, וכבר מספר שנים שהמשרד להגנת הסביבה מכיר בכך שיש מקום לייעל ולהקל את הבירוקרטיה שסביב הרגולציה הסביבתית, מבלי לפגוע בערכי הסף והתקנים הסביבתיים שהמפעלים נדרשים לעמוד בהם.
כזכור, כבר בשנת 2017 דיווחנו על תהליך טיוב רגולציה סביבתית שהוצג בפני אנשי התעשייה, לצורך קבלת משוב לגבי העומסים וצווארי הבקבוק עמם הם מתמודדים.
בשנה שעברה, הנושא של טיוב רגולציה סביבתית אף הגיע לכותרות של העיתונות הארצית, כאשר משרד ראש הממשלה העלה טענות על הפעלת מדיניות סביבתית מחמירה ביחס ל- OECD, ריבוי רישיונות ומועדי אישור קצרים, מספר רב מדי של נהלים רגולטוריים, כפילות ברגולציה עם משרדים אחרים ועוד.
המשרד להגנ"ס התנגד בחריפות לטענות אלה, וטען כי זה לא מתפקידו של משרד רה"מ להתערב ברגולציה המקצועית של המשרד להגנ"ס. לאחר דיון בנושא, נקבע כי יש מקום לייעל את הרגולציה, אך לא להקל בערכי הסף.
על רקע הדברים האלה, המשרד להגנ"ס פרסם כעת את מדיניות טיוב הדיווחים הסביבתיים.
---------
מסמכים רלוונטיים:
מעבדות לבדיקות איכות סביבה: