שוב ישיבת ממשלה שבועית (אמש), שוב עולה ההצעה להסיר את המגבלות על פעילות החברה הממשלתית קצא"א במסוף נמל אילת, ושוב ההצעה נדחית, הפעם ב-30 יום, בעקבות התנגדות של המשרד להגנ"ס, הארגונים הירוקים, וראשי הרשויות המקומיות שצינור קצא"א עובר בשטחן.
לא ידוע לנו מה אמור לקרות ב-30 ימי הדחייה, האם דיונים נוספים בין הגורמים הרלוונטיים, האם ממתינים להתפתחויות במצב הביטחוני, או משהו אחר. מה שאנחנו כן יודעים, שזו הפעם השלישית בחודש האחרון שההצעה להחלטת ממשלה לביטול מדיניות המשרד להגנ"ס ל'אפס תוספת סיכון במפרץ אילת' – עולה לאישור, ונדחית. בדרך כלל, החלטות עולות לאישור ישיבת ממשלה לאחר שנערכו דיונים מוקדמים ויש הסכמות בין המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים.
לא ברור מדוע הנושא הזה חוזר ועולה לאישור הממשלה, שבוע לאחר שבוע, מבלי שהגיעו להסכמות מוקדמות, ונדחה. שווה גם להזכיר שהשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ומגיש ההצעה – השר לשיתוף פעולה אזורי, ח"כ דוד אמסלם, הם חברי אותה מפלגה – מפלגת השלטון – הליכוד, כך שלא מדובר כלל הנראה במחלוקת פוליטית. הפרטים לפניכם.
כתבות רלוונטיות:
כזכור, החברה הממשלתית קצא"א חתמה לפני יותר מ-3 שנים על הסכם לשינוע נפט ממדינות המפרץ במכליות לאילת, דרך הצנרת היבשתית של קצא"א מאילת לאשקלון, ומשם לאירופה. לשם כך, קצא"א ביקשה מהמשרד להגנת הסביבה להגדיל את כמות מכליות הנפט שהיא רשאית לשנע, אולם סורבה, והמשרד להגנ"ס הכריז על מדינות 'תוספת אפס סיכון למפרץ אילת'. כיום מותר לקצא"א לשנע עד 2 מיליון טונות נפט גולמי בשנה לפי היתר הרעלים שקיבלה.
בעקבות המחלוקת בין קצא"א למשרד להגנ"ס, קמה ועדה בינמשרדית, בראשות מנכ"ל משרד רה"מ, שהגישה את המלצותיה לפני כ–3 חודשים, ובראשן, ביטול מדיניות המשרד להגנ"ס בנושא. טיוטת החלטת הממשלה מבוססת על המלצות אלה וכוללות מתן הנחיות למנכ"ל החדש של המשרד להגנ"ס, אסף יזדי, לבטל את ההנחיות שניתנו מתוקף המדיניות 'תוספת אפס סיכון', תוך 7 ימים ממועד אישור החלטת הממשלה. כמו כן, ההצעה מבקשת להאריך את הסרת המגבלות על כמות הנפט המותרת לשינוע בנמל אילת שהמשרד להגנ"ס התיר בשל המלחמה, עד אשר המשרד להגנ"ס יבחן מחדש את הבקשה של קצא"א להגדלת הכמות המותרת, בלי קשר למלחמה.
בנוסף, נאמר בטיוטת ההצעה כי יוקם צוות בינמשרדי בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה, לבחינת קליטה של תזקיקים (דלק סילוני, סולר ועוד) דרך מסוף קצא"א באילת, ככל הנראה משום שעד היום המסוף שימש רק לשינוע של נפט גולמי.
במשרד להגנ"ס התנגדו בחריפות לטיוטת המלצות הוועדה ובהתאם לכך גם להצעת החלטת הממשלה, בגיבוי היועצת המשפטית של המשרד להגנ"ס, ובטענה שמשמעות ההחלטה היא הגדלת הסיכון לפגיעה בסביבה ובבריאות הציבור ופגיעה בסמכות המקצועית של המשרד להגנ"ס.
כאמור, ביום ראשון האחרון (אמש) שוב עלתה בישיבת הממשלה ההצעה לביטול מדיניות המשרד להגנ"ס ל'אפס תוספת סיכון במפרץ אילת', בפעם השלישית בחודש האחרון. ושוב ההצעה נדחתה, הפעם תוך כדי שנוקבים במשך של 30 יום עד לדיון נוסף בנושא.
בהצעת המחליטים שהוגשה לאישור הממשלה השבוע, מכירים בכך שהמשרד להגנ"ס מתנגד לשינוי המדיניות, ולכן הנוסח מדבר על כך שהמשרד להגנ"ס ייקבע את הכמות המותרת לשינוע נפט, בהתאם לסמכויותיו ולמיטב שיקול דעתו המקצועית. גם ההתנגדות של הרשויות המקומיות ניכרת בהחלטה, שכן נוספה לה משפט שאומר שיישום המסקנות יהיה לאחר היוועצות עם ראשי עיריית אילת ואשקלון.
בנוסף לכך, נוספה בטיוטת החלטת הממשלה ציון של עמדות חלק מהשרים הרלוונטיים, לראשונה. בטיוטת רשום כי שר האנרגיה, ח"כ אלי כהן, לא מסר עמדה, וכי שר הביטחון, ח"כ יואב גלנט, לא מתנגד להחלטה. כמו כן, נוסף מכתב של מנכ"ל משרד הביטחון, שתומך בהקמת יכולת קליטת תזקיקים בנמל קצא"א באילת, כדי לשפר רציפות אספקת תזקיקים בחירום.
בנוסף לכך, נוספה להחלטת הממשלה חוות דעת משפטית של היועצת המשפטית של משרד רה"מ, עו"ד שלומית ברנע פרגו. חוות הדעת עוסקת בסמכות שיש לממשלה לקדם החלטה בניגוד לעמדת אחד משרי הממשלה, והבהרה כי ההחלטה לא מורה לפקידות המקצועית איזה כמות נפט לאשר לשינוע, אלא רק לבחון את הבקשה של קצא"א, שכרגע אפילו לא נבחנת לאור מדיניות תוספת אפס סיכון.
עוד מצורפים לטיוטת החלטת ההמשלה, הדוח של הועדה הבינמשרדית, ועמדת המשרד להגנ"ס. קישור ללקט המסמכים מופיע בתחתית הכתבה.
מקצא״א נמסר: ״פעילות קצא״א הינה חיונית למשק האנרגיה ולביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. קידום החלטת הממשלה לבטל את המדיניות המסוכנת שהוטלה על החברה משיקולים צרים ופופוליסטיים, ללא כל בחינה מקצועית, היא מחויבת המציאות ואתגרי וצרכי הביטחון של ישראל הוכיחו זאת ביתר שאת.
כלל גורמי המקצוע במשרד האוצר, כולל אגף התקציבים ומנכ״לי משרד האוצר הנוכחיים והקודמים, וכן רשות החברות הממשלתיות, משרדי האנרגיה, הביטחון והמל״ל תומכים בהסרת המגבלות.
מדיניות זו הובילה למשבר אנרגיה חמור בפתיחת המלחמה ומתקפת הטילים על נמל קצא״א באשקלון וסגירתו, הקשו על השלמת המחסור החמור בדלק, ולכן אישרו משרדי הגנ"ס, הביטחון והאנרגיה את פתיחתו המיידית של נמל אילת, שהיה סגור בשל מגבלות המשרד להגנ״ס, זאת מתוך צורך מיידי בכניסה של דלק לישראל. קצא״א תמשיך לפעול ולדאוג לאספקת אנרגיה רציפה בכל ימות השנה לטובת גופי הביטחון ותושבי מדינת ישראל.״
-----
מסמכים רלוונטיים: