הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב (EPA) הציגה והציעה לאחרונה כללים חדשים ועדכוני חקיקה בנושאי סביבה רבים בהם:
בכתבה זו נסקור את עדכוני החקיקה הנ"ל. קישורים לנוסח המלא של ההצעות מופיעים בתחתית הכתבה.
כתבות רלוונטיות:
הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב (EPA) הכריזה כי כללים להפחתת תחמוצות חנקן (NOX) מתחנות כוח ומהתעשייה אושרו סופית. הכללים נועדו להשיג הפחתת פליטות ב-23 מדינות של ארה"ב.
הכללים צפויים להפחית את זיהום תחמוצות החנקן ב"עונת האוזון" בקיץ בכ-70,000 טונות מתחנות כוח וממתקנים תעשייתיים. בעזרת צפויה הפחתה של 50% בשנת 2027 בהשוואה לשנת 2021.
לפי התכנון, החל משנת 2023 הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב תגביר את הבקרה שלה על פליטות של תחנות כוח ותדרוש הפחתה בהן באופן מיידי, ככל שיתאפשר. דרישה להפחתות נוספות יוכנסו בהדרגה במשך מספר השנים.
לצד זאת, הסוכנות להגנת הסביבה מתכוונת לאפס את מכסות הפליטה שהיא נותנת לתעשייה מדי שנה, במטרה להביא בחשבון את השינויים אצל יצרני הפליטות ולא להעניק אפשרות אוטומטית ומתמשכת לפלוט פליטות בכמות גבוהה.
בדצמבר האחרון אישר ה-EPA עדכון לכללי זיהום אוויר מכלי רכב כבד בארה"ב, לראשונה לאחר 20 שנה. החל משנת 2027 הכללים יתרמו להפחתת פליטת ערפיח ופיח ממשאיות חדשות ויאריכו משמעותית את חיי הרכבים הכבדים.
לפי ההערכה, אלה התוצאות שיושגו בתוך כ-20 שנה מיישום הכללים (עד שנת 2045):
ה-EPA הודיע כי בשלב הבא תפורסם הצעה לכללים שמטרתם להפחית גזי חממה מכלי רכב כבדים בארה"ב.
לצד הכללים החדשים ארה"ב החליטה על הגדלה משמעותית של השקעות בהפחתת פליטות מתחבורה. הכסף יושקע בין היתר במשאיות נקיות. צעדים אלה ישפיעו לטובה על בריאותם של 70 מיליון אמריקנים המתגוררים ליד כבישים מהירים באמריקה, בהן רבות הן האוכלוסיות הפגיעות ביותר.
ומה המצב בישראל? ראשית, דוח יישום ההוראות לכלי רכב כבד לשנים 2021-2020 הראה כי 55 ציי הרכב הכבד הגדולים בישראל עמדו באתגר ויישמו את היעדים שהוצבו להם בהדרגה מאז שנת 2014 באמצעות ההוראות לצמצום זיהום אוויר.
לגבי החמרת ההוראות הנוגעות לכלי רכב כבד בדומה לארה"ב, במהלך שנת 2022 המשרד להגנת הסביבה פרסם הוראות חדשות הנוגעות לאוטובוסים בלבד, ועתידות לחייב מפעילי תחבורה ציבורית לרכוש רק אוטובוסים מאופסי פליטות החל משנת 2026. עד אז הם יהיו מחויבים ליעדי ביניים: בשנת 2024, 30% מהאוטובוסים שהם ירכשו יחויבו להיות נקיים, ובשנת 2025 – 50% מתוכם.
במקביל, הורחבו ההוראות לצמצום זיהום אוויר מכלי הרכב הכבדים ל-10 ציי רכב נוספים, כולם אוטובוסים. בסך הכול ההוראות חלות על כ-10% מציי המשאיות ועל כ-60% מציי האוטובוסים בישראל.
ארה"ב פרסמה לאחרונה כללים מחמירים יותר גם לכלי רכב קלים ובינוניים. הכללים צפויים להיכנס לתוקף בשנת 2027 ולהביא להפחתת גזי חממה של 7.3 מיליארד טונות עד 2055. הודות לכללים המעודכנים תצטמצם גם פליטת החלקיקים הנשימים מרכבים. יצרנים צפויים יותר ויותר להתקין מסננים כדי להפחית את פליטת חלקיקי הבנזין וכך ייחסכו מקרי מוות ותחלואה רבים מדי שנה.
הצעות הכללים החדשות צפויות לחסוך כסף רב הן לצרכן הפרטי והן לממשל ארה"ב. הצרכן הממוצע יחסוך 12,000 $ לאורך חייו של רכב קל, בהשוואה לרכב אחר. הממשל יפחית את יבוא הנפט לארה"ב בכ-20 מיליארד חביות. הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב מעריכה שהיתרונות הכלכליים הנובעים מהכללים החדשים יעלו על החסרונות וההוצאות בטריליון דולר לפחות.
הממשל האמריקני צופה שעד שנת 2032 כמעט מחצית מהרכבים הקלים והבינוניים החדשים במדינה יהיו נקיים (ברובם חשמליים).
מה מצב השימוש ברכבים נקיים בישראל? בשנת 2018 משרד האנרגיה הציג תוכנית לפיה משנת 2030 תותר רק מכירה של כלי רכב מאופסי פליטות (חשמל או מימן). לאחר מכן, ביולי 2021, החלטת ממשלה למעבר לכלכלה דלת פחמן אימצה את היעד הזה. אך ישראל רחוקה מהשגת יעד זה וכיום שיעור הרכבים החשמליים בארץ, מבין הרכבים החשמליים שנמכרים עומד על כ-10% בלבד.
הצעת רגולציה חדשה שה-EPA הודיע עליה לאחרונה מתייחסת להפחתת זיהום אוויר ממפעלים כימיים. בהצעה מושם דגש על הכימיקלים אתילן אוקסיד (EtO) וכלורופרן (chloroprene). ההוראות צפויות להפחית את מספר האנשים החשופים לסיכוני סרטן מוגברים בשל זיהום אוויר בקרב אנשים המתגוררים בסמיכות לתעשיות המשתמשות בשני הכימיקלים הללו, ויפחיתו יותר מ-6,000 טונות של זיהום אוויר בשנה, מתוכם 72 טונות בשנה של אתילן אוקסיד וכלורופרן.
רעלים אחרים שיופחתו הם בנזן, בוטדיאן, אתילן דיכלוריד וויניל כלוריד, ובנוסף יופחתו תרכובות אורגניות נדיפות היוצרות יותר מ-23,000 טונות ערפיח בשנה.
לפי הצעת ההוראות, תעשיות המייצרות, מאחסנות ומשתמשות במזהמים אלה, או פולטות אותם, יחויבו לבצע ניטור אוויר "על הגדר" של המתקן, ובמקרה של חריגה לפעול להפחתת הפליטות. המידע על הפליטות יפורסם לציבור בשקיפות.
הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית (EPA) פרסמה הצעה לאסור את מרבית השימושים בפרכלוראתילן (PCE), כימיקל הידוע כגורם לסיכונים בריאותיים ובהם סרטן. ההצעה אוסרת שימושים צרכניים בחומר, אך מאפשרת להמשיך שימושים תעשייתיים תוך יישום בקרות קפדניות.
PCE הוא ממס שנמצא בשימוש נרחב לשימושים צרכניים כגון חומרי ניקוי ודבקים, יישומים מסחריים כגון ניקוי יבש ובמסגרות תעשייתיות רבות.
ההצעה מציעה להפסיק במהירות את הייצור, העיבוד וההפצה של PCE עבור השימושים הצרכניים, וגם עבור שימושים תעשייתיים ומסחריים רבים, שרובם יאסרו לחלוטין תוך 24 חודשים. השימושים שיותרו בחומר בכפוף להקפדה על בטיחות ובריאות מייצגים פחות מ-20% מנפח הייצור השנתי של PCE.
ה EPA טוען כי עבור רוב השימושים שיאסרו ב PCE יש מוצרים חלופיים בעלי עלויות ויעילות דומה.
ה EPA מציע גם לאסור על רוב השימושים במתילן כלוריד Methylene chloride, כימיקל הידוע כגורם לסיכונים בריאותיים חמורים ואף למוות. ההצעה תאפשר להמשיך עם חלק מהשימושים לרק כאשר ניתן ליישם בקרות קפדניות במקום העבודה כדי למזער את החשיפה לעובדים.
לפי ה – EPA, מאז 1980, לפחות 85 אנשים מתו בארה"ב מחשיפה למתילן כלוריד, רובם עובדים שעוסקים בעבודות קבלנות שיפוצים בבית ואף, במקרים מסוימים, כשהם מאומנים ומצוידים בציוד מגן אישי. רבים נוספים חוו השפעות בריאותיות קשות וארוכות טווח, כולל סרטן.
אך השימוש במתילן כלוריד נותר נפוץ כולל שימושים צרכניים כגון מסיר שומנים, חומרי ניקוי ויישומים מסחריים כגון דבקים וחומרי איטום, ובמסגרות תעשייתיות לייצור כימיקלים אחרים.
הצעת ה EPA תפסיק במהירות את הייצור, העיבוד וההפצה של מתילן כלוריד לשימושים הצרכניים ולרוב השימושים התעשייתיים והמסחריים, תוך 15 חודשים. ה EPA טוען כי עבור רוב השימושים במתילן כלוריד יש מוצרים חלופיים בעלי עלויות ויעילות דומות.
---
מסמכים רלוונטיים: