חוק רישוי סביבתי משולב יעלה לאישור הממשלה עוד חודש
החוק צפוי לאחד להיתר אחד את ההיתרים הבאים: היתר פליטה, היתר רעלים, תנאים סביבתיים ברישיון עסק והיתר הזרמה לים. ההיתר יהיה תקף ל-10 שנים. לאחר שנים של עיכוב בהעברת החוק, האם הפעם הוא יעבור?
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 06/2/2022

החלטת ממשלה מלפני כשבועיים מגדירה לוחות זמנים לקידום מספר תיקוני חקיקה שתכליתם הקלה וטיוב של הרגולציה, ביניהם גם חוק רישוי סביבתי משולב.

מדובר בחוק שנעשה ניסיון להעבירו מאז 2015, ללא הצלחה. לפי החוק, כלל ההיתרים הסביבתיים, כולל היתר פליטה לאוויר, היתר רעלים, תנאים ברישיון העסק והיתר הזרמה לים - יאוחדו להיתר אחד, כפי שנהוג באיחוד האירופי. ככל הנראה ההיתר יהיה תקף ל- 7 עד 10 שנים.

לפי החלטת הממשלה, המשרד להגנת הסביבה אמור להגיש טיוטה מעודכנת של חוק רישוי סביבתי משולב למשרד המשפטים עד לסוף חודש ינואר 2022. עוד לפי לוח הזמנים, החוק נדרש להיות מוגש לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה עד ל-6.3.2022.


כתבות רלוונטיות:

  1. רישוי סביבתי משולב יגובש מחוץ לחוק ההסדרים, 29.7.2021
  2. רישוי סביבתי משולב ייכנס לחוק ההסדרים, 15.7.2021
  3. הירוקים מתנגדים לשינויי הרגולציה בחוק ההסדרים09.7.2020
  4. הרשויות המקומיות נגד חוק ההסדרים, 16.07.2020
  5. מידע נוסף על רישוי סביבתי משולב | Infospot

מדוע צריך רישוי סביבתי משולב?

כיום, המשרד להגנ"ס מעניק מספר היתרים סביבתיים שונים: היתר פליטה לתקופה של 7 שנים, היתר רעלים לתקופה שבין שנה ל־3 שנים, תנאים סביבתיים ברישיון עסק לתקופה של בין 5 ל־15 שנים, והיתר הזרמה לים.

החוק מבקש לאחד את ההיתרים הללו להיתר מאוחד - רישוי סביבתי משולב. להסדרת ההיתר המאוחד יהיה איש קשר מסוים שירכז את העבודה על ההיתר מול המפעל. בטיוטה האחרונה שפורסמה לחוק, לפני כחצי שנה וככל הנראה תהווה את הבסיס גם לחוק שיוגש בקרוב, צוין כי בסבב מתן ההיתרים הראשון ההיתר יהיה תקף ל-7 שנים בלבד, ולאחר מכן ל-10 שנים.

כיום, תהליכי קבלת ההיתרים השונים, דרישות היישום, הדיווח והבקרה, והגורמים מולם עובדים במשרד להגנ"ס שונים מהיתר אחד לשני. המצב הזה גורם לאי ודאות, לחוסר אחידות ולבירוקרטיה מיותרת אשר פוגעת בתעשיינים, אך גם במשרד להגנ"ס שמנהל ומתחזק באופן שוטף מספר מערכי רישוי ומתקשה לבחון מפעלים בראייה סביבתית מתכללת.

כאמור, מאז שנת 2015 נעשה ניסיון להעביר את הצעת החוק של רישוי סביבתי משולב, שלא עבר מסיבות שונות, חלקם בשל התנגדויות של התעשיינים וחלקם בשל התנגדויות של הארגונים הירוקים.

לפי ההצעה האחרונה שהוצגה לפני כחצי שנה, לכל מפעל או עסק יוגדר היתר אחד 'ראשי' שיכלול בתוכו את ההיתרים האחרים. כך:

  • עסק שנדרש להיתר פליטה לאוויר – יזדקק רק להיתר פליטה שיכלול גם את דרישות היתר הרעלים והתנאים הסביבתיים שבמקור היו ברישיון העסק.
  • עסק שנדרש להיתר רעלים בדרגת סיכון A או B (אך ללא היתר פליטה לאוויר) – יזדקק רק להיתר הרעלים שיכלול גם את התנאים הסביבתיים שבמקור היו ברישיון העסק.
  • יתר העסקים (היתר רעלים בסיווג C ו/או תנאים סביבתיים ברישיון העסק) יוסדרו באמצעות התנאים הסביבתיים ברישיון העסק בלבד.

שינויים בהיתר כפופים להתחשבות בעלות הכלכלית

דגש נוסף לרישוי הסביבתי המשולב שפורטו בטיוטה האחרונה שפורסמה נוגע למקרה שהמשרד להגנ"ס התעכב במתן החלטה על חידוש ההיתר המשולב. במקרה זה ההיתר הקיים יישאר בתוקף לשנה נוספת, ובנסיבות מיוחדות ניתן יהיה להאריך את התוקף בחצי שנה נוספת. כלומר לא ייקרה מצב שהמפעל נותר ללא היתר בתוקף בגלל עיכוב של המשרד להגנ"ס.

כמו כן הוצע כי תקנות וכללים שיותקנו לאחר מתן היתר – או עריכת שינוי בתקנות וכללים – לא ישפיעו על היתר קיים, אלא אם אין לשינוי השלכה כלכלית על בעל העסק או במקרה שאי ביצוע השינוי יגרום לפגיעה סביבתית או בריאותית. דברים אלה ייבחנו במסגרת הערכת השפעת הרגולציה (RIA) שכל מחוקק מחויב לה לפני התקנת שינוי ברגולציה קיימת או פרסום רגולציה חדשה.

עוד הוצע כי במקרה שעסק עורך שינויים לא משמעותיים הוא לא יידרש לקבל אישור על כך ויהיה ניתן להסתפק בהודעה מראש.

יש לציין שכל הנ"ל פורט בטיוטה האחרונה שהוצעה לחוק הרישוי המשולב אך ייתכן שבגרסתו החדשה שתוגש בתוך כחודש לאישור השרים, דברים ישתנו.

מתי אפשר להגיש השגה על היתר?

בטיוטה האחרונה שפורסמה צוינו גם התנאים להגשת השגה על היתר של המשרד להגנ"ס. לפיהם, מקבל היתר יכול להגיש השגה אם הוא רואה את עצמו נפגע מההחלטה, בתוך 21 ימים. ההשגה תוגש לגורם בכיר במשרד להגנ"ס שתמנה השרה להגנ"ס.

העילות שבהן יש רשות להגיש השגות הן:

  • קיים פער ניכר בין העלות לתועלת בהתבסס על העקרונות של ה-BREF הכלכלי, או שקיים פער בין לוחות הזמנים הנדרשים לשם יישום תנאי ההיתר לבין לוחות הזמנים האפשריים לעמדת מבקש ההיתר.
  • דרישה שנקבעה בהיתר שונה מהדרישה המקובלת לעניין זה באיחוד האירופי.
  • דרישה שנקבעה בהיתר שונה באופן משמעותי מדרישה שניתנה לבעל היתר אחר בישראל בעל מאפיינים דומים.

אם בעל העסק ירצה לערער על החלטת הגורם הבכיר במשרד שטיפל בבקשה הערעור, הוא יוכל להגיש השגה נוספת למנהל הכללי של המשרד באחד משני התנאים הבאים: תנאי ההיתר עלולים לסכן את המשך קיומו של קו ייצור או של המפעל כולו/ מבקש ההיתר עוסק בתשתיות לאומיות.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה