המשרד להגנת הסביבה שלח לאחרונה מכתבי התראה ליצרנים וליבואנים של אריזות או מוצרים ארוזים שלא עמדו בדרישות הדיווח של חוק האריזות וטרם דיווחו את נתוני שנת 2022. למיטב ידיעתנו מדובר בפעם הראשונה שמכתבי התראה מסוג זה נשלחים לחברות בגין דרישות הדיווח בחוק האריזות.
מדובר ביצרנים ויבואנים שהתקשרו כחוק עם תאגיד המיחזור לפסולת אריזות 'תמיר', אך לא העבירו את הדיווח השנתי למשרד להגנ"ס על מספר המוצרים הארוזים שנמכרו, משקלם, סוג החומר שהם עשויים ממנו, קיבולת, רמת הרב-פעמיות של האריזות וייעודן.
במכתב ההתראה, המשרד להגנ"ס מאפשר ליצרנים וליבואנים להגיש את הדיווח השנתי באיחור – במקום עד סוף יוני – הארכה עד לסוף חודש יולי. יצרנים ויבואנים שלא יעשו כן עלולים להיקנס בכ-150 אלף ₪ והסכם ההתקשרות שלהם עם תאגיד המיחזור תמיר יבוטל. הדיווח השנתי צריך להיות מבוקר על ידי רואה חשבון, ודיווח שאינו מבוקר נחשב להפרה של החוק.
למרות שהיצרנים והיבואנים אמורים לדווח למשרד להגנ"ס, בפועל הם מדווחים לתאגיד המיחזור לפסולת אריזות 'תמיר' והוא מעביר את הדיווח למשרד להגנ"ס. באופן שגרתי, בתמיר מבקשים מהיבואנים והיצרנים להעביר אליהם את הדיווח השנתי עד לסוף חודש אפריל, והם מרכזים את כל הדיווחים ומעבירים למשרד להגנ"ס עד סוף יוני.
קישור לנוסח מכתב ההתראה מופיע בתחתית הכתבה.
כתבות רלוונטיות:
כיום ישנם 3 שיטות דיווח ליצרנים ויבואנים שחלה עליהם חובת חוק האריזות, עבור האריזות בזרם הביתי:
עבור אריזות בזרם המסחרי ניתן לדווח בשיטת 'הדיווח המפורט' כמו של המגזר הביתי לעיל, או שאפשר לדווח לפי מפרטי אריזה לפי קטגוריות ולהכפיל בנתוני המכירות מכל קטגוריה. דיווח על הזרם המסחרי מיועד ליצרן/יבואן שמייבא באופן ישיר מוצרים ארוזים או חומרי גלם ארוזים המשמשים אותו לייצור, או שהוא יצרן שמייצר ומוכר מוצרים ארוזים למפעלי תעשייה ומסחר, ולא מוצרים שמיועדים לצריכה ביתית.
ערן בושארי, מנכ"ל ומייסד חברת "ערנות לסביבה" המלווה מאות יבואנים ויצרנים ביישום חוקי אחריות יצרן ויבואן בדגש על חוק האריזות הסביר לנו כי מכתבי ההתראה שנשלחו אמנם תואמים את החובה בחוק, אך זו הפעם הראשונה שנשלחים מכתבי התראה בשל דיווח חסר של חוק האריזות. בעבר כן נשלחו מכתבי התראה בגין דיווח לא מבוקר ליישום חוק פסולת אלקטרונית.
בושארי מסביר כי, כצפוי, מכתבי ההתראה מייצרים לחץ על החייבים. אך יחד עם זאת, לא ברור מדוע אין הקפדה אחידה על הדרישה הנ"ל גם בחוק פסולת אלקטרונית. כך יוצא שחברה שחייבת בשני החוקים, לא מבינה האם יש הבדל והאם לדרישה יש "שיניים".
בושארי גם הסביר לנו למי הוא סבור כי יש לתת הקלות בדיווח: "לדעתי יש הבחנה בין חברות שמקיימות את החוק מספר שנים ולכן מכירות את שיטות הדיווח ולכן לא מצופה שיאחרו או יעבירו דיווח לקוי, לבין חברות שזהו הדיווח המבוקר הראשון שלהם, שטומן בחובו אתגרים רבים ולכן יש מקום לבוא לקראתם ואני מאמין שכך גם צריכה להיות ההתייחסות של הרגולטור".
בנוסף, אומר בושארי, צריך לזכור שהשנה נכנסה החובה לעבור מדיווח בשיטה לפי מחזורים שהיא פשוטה יותר, לדיווח המפורט שהוא מקיף ומורכב הרבה יותר. זאת בשל חידוש ההכרה בתאגיד המיחזור תמיר. אמנם מדובר בדיווח חד פעמי לפי שיטת הדיווח המפורט, אך עבור חברה שהתרגלה לשיטת הדיווח לפי מחזורים, מדובר באתגר משמעותי שכולל הקמה מחדש של מערך הדיווח במפורט, וההשלכות של הפערים בין הדיווח הנוכחי לדיווחי העבר (שנת קורונה השפיעה דרמטית) – וייתכן שחברות לא העריכו נכון את היקף העבודה ולכן התעכבו ויש להתחשב בכך.
לפני כ-3 חודשים דיווחנו כי לפי נתונים שפרסם המשרד להגנ"ס תאגיד תמיר מיחזר 74% ממשקל האריזות שנמכרו בישראל בשנת 2020 על ידי יבואנים ויצרנים שהתקשרו עמו. מדובר על כמות דומה לשנים קודמות. אלא שלפי הערכת המשרד, הדיווחים לתמיר מייצגים רק מעט יותר ממחצית (57%) מכמות האריזות שנמכרה באותה שנה בישראל.
יתר האריזות, שלא כלולות בדיווחים לתמיר, שייכות ברובן ליבואנים ויצרנים שמפירים את החוק בכך שלא התקשרו עם תאגיד המיחזור תמיר. כלומר תמיר מיחזר 42% ממשקל האריזות שנכנסו לשוק הישראלי ב-2020. גם בשנה זו תמיר המשיך להתבסס בעיקר על מיחזור של אריזות מהמגזר העסקי/מוסדי (73%), בהשוואה למגזר הביתי (27%).
מהמשרד להגנ"ס לא נמסרה תגובה נכון למועד פרסום הכתבה.
---
מסמכים רלוונטיים: