בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל בשבוע שעבר (א') את העתירה של עיריית אשדוד, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, עיריית יבנה, איגוד ערים דרום יהודה ושני ארגונים סביבתיים (שומרי הבית ומגמה ירוקה) נגד המשרד להגנ"ס ושני יזמים והורה לבטל את היתר הפליטה שהמשרד להגנ"ס אישר לתחנת הכוח של מתקן ההתפלה שעתיד לקום באזור התעשייה הצפוני באשדוד.
כפי שדיווחנו, בעתירה שהוגשה לפני כחצי שנה ביקשו העותרים לבטל את היתר הפליטה שהמשרד להגנ"ס אישר לתחנת הכוח שאמורה לשרת את מתקן ההתפלה המתוכנן בטענה שהוא מאפשר להפעיל אותה בטכנולוגיה שאינה נחשבת לטכניקה המיטבית הזמינה ביותר BAT כיום בישראל (טורבינות גז). במקום זה אושר לייצר חשמל באמצעות מנועי בעירה פנימיים הגורמים לפליטה עודפת וניכרת של חומרים מזהמים, בין היתר של החומר המסרטן פורמלדהיד.
נוסף על כך, היתר הפליטה שאושר מתיר להפעיל יחידות ייצור חשמל שלא ישרתו את מתקן ההתפלה, אלא ייצרו חשמל שיימכר לרשת הארצית ויגרמו לפליטת מזהמים עודפת. העותרים ביקשו גם לבחון את מתן היתר הפליטה החדש לאור התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר באזור התעשייה הצפוני באשדוד שגיבש המשרד להגנ"ס ושטיוטה שלה התפרסמה להערות הציבור לפני כחודש וחצי.
בית המשפט קיבל כאמור את טענת העותרים וקבע כי ההיתר ניתן בלי לבחון כנדרש אם הטכניקה שנבחרה היא המיטבית בצמצום פליטות והפחתת זיהום אוויר מבין החלופות הקיימות והורה למשרד להגנ"ס לבחון מחדש את מתן ההיתר ולקבוע מהי הטכניקה המיטבית להפעלת תחנת הכוח. עם זאת, בית המשפט לא קיבל את דרישת העותרים לבחון את מתן ההיתר החדש רק לאחר גיבוש התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר באשדוד.
באופן חריג, השרה להגנ"ס עידית סילמן תמכה בביטול היתר הפליטה שאושר על ידי המשרד להגנ"ס לפני כשנה, בתקופה בה היא משמשת בתפקידה כשרה להגנ"ס. זמן קצר אחרי אישור ההיתר בקיץ 2024, היא אף פנתה אל היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב-מיארה וביקשה ממנה לבחון מחדש את מתן ההיתר בנימוק שהוא מתנגש עם חוק אוויר נקי – קישור לנוסח המכתבה מופיע בתחתית הכתבה.
בשנתיים האחרונות, אזור התעשייה של אשדוד מחזיק בתואר המפוקפק של אזור התעשייה בעל פליטת החומרים המסרטנים הגבוהה בישראל. באזור התעשייה ריכוז גבוה של תשתיות לאומיות ומפעלים, בהם תחנת הכוח אשכול, בית הזיקוק אשדוד, נמל אשדוד, מתקן התפלה, מפעלים לייצור כימיקלים, מפעלים לייצור חומרים מסוכנים, מפעלי מתכות ועוד.
את העותרים ייצג עו"ד אמיר ברק ממשרד עורכי הדין ברק-מינטוס.
כתבות רלוונטיות:
כאמור, בעתירה שהגישו עיריית אשדוד, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, עיריית יבנה, איגוד ערים דרום יהודה וארגונים סביבתיים נגד המשרד להגנ"ס ושני היזמים שמתכננים להקים את תחנת הכוח עבור מתקן ההתפלה באשדוד, הם דרשו לבטל את היתר הפליטה שאושר לפני כשנה.
עוד דרשו העותרים לבחון היתר חדש ומחמיר יותר – לפי היעדים שנוסחו בתוכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר באשדוד, שטיוטה שלה פורסמה לפני כחודש וחצי להערות הציבור. לפי העותרים, אין היגיון לאשר היתר הפליטה שיאפשר הקמת מתקן שלא יתאים ליעדי התוכנית הלאומית, ושיידרש לשינוי בדיעבד.
הטענה המרכזית של העותרים הייתה שהמנועים שאושרו להפעלת תחנת הכוח במסגרת היתר הפליטה, מנועי בעירה פנימית, אינם הטכניקה המיטבית הזמינה להפחתת מזהמים הנפלטים בייצור חשמל, כנדרש בחוק אוויר נקי. במקום זה, טענו העותרים, היה צריך לבחור בטכניקה שאכן נחשבת לטכניקה המיטבית הזמינה ושמייצרת פחות פליטות – טורבינות גז.
לפי העתירה, השימוש בטכנולוגיה המזהמת תגרום לפליטות עודפות משמעותיות, בין היתר של החומר המסרטן פורמלדהיד. היתר הפליטה מאשר לתחנת הכוח לפלוט עד 19 טון פורמלדהיד בשנה, כמות שוות ערך לסך פליטות הפורמלדהיד ממקורות תעשייתיים בישראל שמדווחים במפל"ס לשנת 2022.
כלומר, לפי העתירה, אושר למקור פליטה יחידי לפלוט כמות פורמלדהיד השווה לסך הפליטות של 570 מתקנים המדווחים למפל"ס. מדובר על גידול של כ-10,000% (פי מאה) מכמות הפורמלדהיד השנתית שנפלטת באשדוד, לפי נתוני המפל"ס לשנת 2022 (0.2 טון). חשוב לציין שהמפל"ס אינו מייצג את כל הפליטות בישראל, ויש מקורות פליטה נוספים של פורמלדהיד שאינם מופיעים במפל"ס, אך כן מופיעים במצאי הפליטות הלאומי.
עוד טענו בעתירה, שהיתר הפליטה שניתן לתחנת הכוח אישר גם להציב 7 מנועי בעירה פנימית – 3 מנועים שמיועדים לספק חשמל למתקן ההתפלה ועוד 4 מנועים שמיועדים לספק חשמל לרשת הארצית ונועדו למקרים שיש ביקוש גבוה לחשמל. כלומר, מרבית יחידות ייצור החשמל בתחנת הכוח כלל לא נועדו לצורכי מתקן ההתפלה, אלא כדי למקסם את רווחי החברה וזה בניגוד לתוכנית שאושרה בוועדה המחוזית בשנת 2017, ושמכוחה מבקש היזם היתר בנייה.
היתר הפליטה שאישר המשרד להגנ"ס אומנם מגביל את הפעלת 4 יחידות הייצור העודפות ל-8,000 שעות בשנה לכולן ביחד, אך העותרים מדגישים כי אין צורך ביחידות האלה כדי לענות על צורכי מתקן ההתפלה, וכל פעילותן תגרום לפליטת מזהמים עודפת.
העתירה ביקשה כאמור לבטל את היתר הפליטה, או לקבוע לחילופין הגבלה על הפעלת המנועים המיועדים לייצר חשמל לרשת הכללית, ולחייב את המשרד להגנ"ס לקבוע ניטור שוטף ושקוף על גדר המפעל. כמו כן ביקשה עיריית אשדוד בעתירה לבחון את מתן היתר הפליטה החדש לאור התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר באשדוד שמגובשת בימים אלה.
בית המשפט קיבל כאמור את העתירה, אבל לא קיבל את הדרישה לבחון את מתן ההיתר החדש רק לאחר אישור סופי של התוכנית לצמצום זיהום אוויר.
באופן חריג, השרה לגנ"ס עידית סילמן תמכה בביטול היתר הפליטה לתחנת הכוח במתקן ההתפלה באשדוד, שאותו כאמור העניק המשרד להגנ"ס לפני כשנה. כ-3 חודשים אחרי שאושר היתר הפליטה, שלחה השרה מכתב אל היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב-מיארה וביקשה ממנה לבחון מחדש את מתן ההיתר בנימוק שאישור ההיתר מתנגש עם מהות חוק אוויר נקי שמטרתו להגן ולשמור על בריאות הציבור.
בעקבות פסק הדין הודיעה השרה כי הנחתה את המנכ"ל המשרד להגנ"ס רמי רוזן לכנס דיון דחוף עם כלל הגורמים הרלוונטיים כדי לגבש מסלול רגולטורי חדש שיכלול בחינה מחודשת של ערכי איכות האוויר שלא עודכנו מאז 2016 והגדרה מחודשת של דרישות להיתרי פליטה באזורים בעלי עומס תעשייתי חריג המתבססים על טכנולוגיות מתקדמות וראייה סביבתית כוללת.
בתוך כך, זה המקום להזכיר כי לפני כחודש וחצי פורסמה להערות הציבור טיוטת התוכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר באשדוד.
התוכנית המקיפה מציבה יעדי הפחתת פליטות ל-3 מזהמים מרכזיים ומגבילה מקורות פליטה חדשים של 2 מזהמים נוספים. נוסף על כך התוכנית מונה שורה ארוכה של צעדים להפחתת פליטות ממגוון של מקורות פליטה בתעשייה, בתחבורה, בפסולת, בשפכים, ועוד.
היקף התקציב הממשלתי שיושקע ישירות בפעולות להפחתת זיהום אוויר עומד על 25 מיליון ₪. לאחר קבלת הערות הציבור ובחינתן, בכוונת המשרד להגנ"ס לפעול לאישור התוכנית באמצעות החלטת ממשלה. אם התוכנית תאושר כהחלטת ממשלה, היעדים וההגבלות על הפליטות, יהיו הגבלה שיש להתחשב בה בעת תכנון מקורות פליטה חדשים.
המשרד להגנ"ס גיבש תוכנית להפחתת זיהום האוויר באזור התעשייה הצפוני של אשדוד בעקבות הריכוז הגבוה של מקורות פליטה, לצד נתוני המפל"ס שמציבים את אזור אשדוד בראש רשימת פליטות מזהמים בישראל, והתוכניות העתידיות להוספת מקורות פליטה חדשים באזור ויותר מ-1,000 תלונות של תושבים בשנה.
באזור התעשייה הצפוני באשדוד יש פעילות תעשייתית רחבת היקף הכוללת בית זיקוק, 4 תחנות כוח (אשכול, אתגל, אשדוד אנרגיה ובית זיקוק), מפעלי כימיה, מפעלי מִיחזור, שני נמלי ים, חוות דלקים, מקשר דלק ימי, מט"שים ועוד.
נוסף על הפעילות התעשייתית, יש באזור פליטות לאוויר מפעילות תחבורתית רבה שכוללת בין היתר משאיות וכלי רכב כבדים שמשרתים את המפעלים והנמלים, ותנועת אוניות הגדולה מבין נמלי ישראל.
בגלל ריבוי מקורות הפליטה, כפי שדיווחנו בעבר, לפי נתוני המפל"ס לשנת 2023, אזור התעשייה הצפוני של אשדוד מוביל בפליטות מזהמים אורגניים נדיפים בישראל, ובפליטת חומרים חשודים מסרטנים (למעט א.ת מישור רותם).
למרות המאמצים של המשרד להגנ"ס, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה ועיריית אשדוד להפחית את פליטות המזהמים באזור התעשייה הצפוני באשדוד, השורה התחתונה היא שבעשור האחרון כמעט שלא נרשם שיפור. הדבר בולט במיוחד על רקע ההפחתה הניכרת שנרשמה במפרץ חיפה, בעקבות יישום התוכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר בחיפה.
נוסף על כך, בשנים 2022–2024 התקבלו כ-3,230 פניות מתושבים מהאזורים הסמוכים על מטרדי ריחות וזיהום אוויר.
המשרד להגנ"ס ואיגוד ערים אשדוד מדגישים כי בתחנות ניטור האוויר באזורי המגורים באשדוד לא נמדדו בשנים האחרונות חריגות מערכי הסביבה הקבועים בחוק אוויר נקי. למרות זאת, באזור התעשייה נמדדות חריגות בודדות מערכי הסביבה.
עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה: "פסק הדין החשוב מחייב אותנו לגבש מדיניות חדשה בעבור היתרי פליטת מזהמים בישראל. אני נחושה לפעול כדי להבטיח שכל תושב יוכל לחיות בסביבה בריאה, ולוודא שהשיקולים הסביבתיים והבריאותיים יעמדו בראש סדר העדיפויות הלאומי".
עיריית אשדוד: "נמשיך לפעול בכל האמצעים למען בריאות התושבים. בית המשפט המחוזי קיבל את העתירה שלנו וביטל את היתר הפליטה לתחנת הכוח במתקן ההתפלה. אזור התעשייה באשדוד סובל זה שנים ממפגעי אוויר – וההחלטה היא נדבך נוסף בתיקון העוול הסביבתי. נמשיך לעמוד על זכות תושבי העיר לאוויר נקי ובריאות תקינה".
ד"ר יחיאל לסרי, ראש עיריית אשדוד: "נמשיך במאבק לא מתפשר לשמירה על איכות האוויר באזור התעשייה הצפוני, ולא ניתן להפוך שטח זה לחצר האחורית של מדינת ישראל. פסק הדין התקדימי הוא בשורה חשובה, והכרה בעמדת העירייה שסירבה לקבל את קביעת המשרד להגנת הסביבה לפיה אין הכרח לבחור בטכנולוגיית ייצור שהיא המיטבית בצמצום זיהום אוויר. עיריית אשדוד והאיגוד, בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה, מקדמים תוכנית לאומית להפחתת פליטות. כראש העיר אני מאמין שבסופו של דבר ההחלטה האמיצה של בית המשפט תסייע בהשגת יעדי התוכנית. אשדוד בתקופתי מובילה אסטרטגיה פשוטה - יותר אוויר נקי ופחות זיהום - כך עשינו וכך נמשיך, בכל האמצעים שברשותנו".
רומי אבן דנן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד–חבל יבנה:
"פסק הדין מחזק את החשיבות שבהליכי קבלת החלטות מבוססי מידע מקצועי ומעודכן. אנו מאמינים כי בחינה מחודשת של הטכנולוגיות תוכל להבטיח את האיזון הנכון בין שמירה על בריאות הציבור, איכות החיים ואיכות הסביבה לבין צרכים תשתיתיים. פעלנו ונוסיף לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו – למען בריאות ואיכות חיי תושבי המרחב ואיכות הסביבה".
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר וגזי חממה: